HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-11-22
Címlap / Otthon / Az egészséget is tanítani kell - gyerekkortól!

Az egészséget is tanítani kell - gyerekkortól!

Forrás: MTI
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-11-22

Egészségpedagógus. Egyre gyakrabban hangzik el a különös szóösszetétel, pedig nem új fogalom született a mindig találékony magyar "argóban", sokkal inkább egy régóta érvényes és egyre sürgetőbb feladat került helyére, összekapcsolódva azzal a hivatással, amelybe a gyermekek egészségének őrzése, az iskola-egészségügy gondozása eddig is beletartozott. Az egészségpedagógusoknak főszerepük van az iskolai egészségnevelésben, a jövő nemzedékének életmód alakításában. 

 

Egy különleges összefogás jött létre az Országos Tisztifőorvosi Hivatal, az Országos Gyermek Egészségügyi Intézet és az Országos Egészségfejlesztési Intézet részéről a Béres Egészség Hungarikum Alapítvány támogatásával.

Fiataljaink, különösen a serdülő korosztály egészségi állapota, egészség-magatartása gyakran képezi elemzés, vizsgálat tárgyát. Németh Ágnesnek, az Országos Gyermek Egészségügyi Intézet osztályvezetőjének közlése szerint 1985-től folyamatban van az Iskoláskorú gyermekek egészség-magatartása elnevezésű, az Egészségügyi Világszervezet, a WHO által szervezett nemzetközi kutatás, amelyben 43 ország között hazánk fiataljai is szerepelnek. Egy sok szempontú, komplex kutatásról van szó a serdülőkorú gyermekek körében. Ez a korosztály - ahogy a szakember mondja - a gyermek- és felnőttkor határán "időzik" akár egy évtizedig is, tehát átmeneti életszakaszról van szó, amelyben testi-lelki változások, látványos biológiai folyamatok zajlanak. Ez a kor alkalmas arra, hogy az egészséget befolyásoló magatartásformák kialakuljanak.
   


A boldogság hiánycikknek számít

A nemzetközi kutatás eredményei nem kifejezetten biztatóak számunkra. Már szinte az unalomig vissza-visszatérően kiderül, hogy fiataljaink sokat ülnek a számítógép előtt, a gyerekek többsége fáradt, túlsúlyos, kedvetlen, elégedetlen önmagával és sorsával, nem érzi jól magát az iskolában, fizikai és lelki tünetei befolyásolják teljesítményét. A boldogság hiánycikknek számít, a mentális zavarok, devianciák sokasodnak. Depresszió, hangulatingadozások, testképzavar, táplálkozási és alvászavarok abban a korban, amely az emberi élet legegészségesebb szakasza elméletileg. Nem is a statisztikai adatok dominálnak ezekben a felmérésekben, hogy hányadik helyen vagyunk a rosszak között, hanem a változtatás, a pozitív trend elindításának sürgető szükségessége. A "mit" és "hogyan". Ezekre a kérdésekre keresték a választ az első egészségpedagógus konferencián a résztvevők.

Simich Rita, az Országos Egészségfejlesztési Intézet főigazgató helyettese óva intett mindenkit a kampányszerű lelkesedéstől, amelynek a tüze rendre hamuvá válik.
- Az iskolai egészségügy szinte állandó téma, hol erősebben, hol gyengébben hangoztatják fontosságát - fejtette ki -, de egy-egy osztályfőnöki órán elhangzó néhány mondat, vagy olykor egy-egy beiktatott egészségnap az iskolai programban semmiképpen nem elég e feladat megvalósításához. Ezek az alkalomszerű próbálkozások nem vezettek eredményre, még az sem, hogy kötelező az általános iskolákban egészségtervet készíteni. A terv elkészül, bekerül valamelyik fiókba, a téma "kipipálva", de az ügy érdekében nem történik semmi.
A főigazgató helyettes felhívta a figyelmet a híres Ottawai Kartára, melyben fehéren-feketén leírják, hogy az egészségért, a magunkéért és másokéért is felelősek vagyunk. Igaz, hogy 27 százalékban az öröklött genetikai állomány határozza meg, de 43 százalékban az életmód, 11 százalékban pedig az egészségügyi ellátás és 19 százalékban a környezeti hatások befolyásolják egészségi állapotunkat.
   
Az egészségfejlesztés folyamat, amelynek eleje és vége van   
Mi következik ebből? Az, hogy az egészséggel folyamatosan foglalkozni kell. Az iskola felel meg annak a 80-as években elterjedt "színtéralapú" megközelítésnek, amely azt taglalja, hogy mely helyeken - óvodákban, iskolákban, munkahelyeken - lehet az egészséget kedvezően alakító hálózatot kiépíteni.



A módszereket meg kell találni.
Egy büférendelet is jelenthet valamit, de önmagában nem hoz áttörést az egészséges életmód falán. Az iskola mint kedvező szintér mindenképpen számításba jön, és nemcsak egészségnevelés, hanem egészségfejlesztés szempontjából is. Egészségnevelés és egészségfejlesztés között különbség van, és nem csupán szavakban. Az egészségfejlesztés folyamat, amelynek eleje és vége van, ellenőrizhető, értékelhető, számon kérhető, konkrét tevékenység. Komplex, integrált iskolai egészségfejlesztés a megoldás kulcsa, ez lehet csakis a cél. A rajtnál el kellene azon gondolkozni, hogy kötelező tanóra legyen az egészségtan. Ha nem is új az ötlet, hiszen volt már ilyen az oktatás történelmében, minden bizonnyal eredményre vezető lehet.
Az iskola az a helyszín, ahol a gyerekek az otthon után a legtöbb időt töltik el, nem mindegy, hogyan, és az sem, hogy milyen modellt, milyen példát látnak a pedagógusban, hogy érzik magukat társaik között, hiszen testi-lelki jóllétüket meghatározó tényezőkről van szó.
Az egészség kincs - ezt fiatal korban kell tudatosítani, és azt is, hogy megőrzése, egyéni és társadalmi felelősség.

Béres József, aki "családilag" elkötelezte magát az egészség, az egészséges életmód mellett, szinte vesszőparipájaként emlegeti, hogy lehetne belátható időn belül hungarikum az egészség, itt, ahol ma még 6 évvel alacsonyabb a születéskor várható élettartam az európai uniós átlagnál. Amikor létrehozta évekkel ezelőtt a Béres Egészség Hungarikum Programot, megtette az első lépést, de ez nem pótolja az összefogást és a pedagógusok felelős kulcsszerepét.

Az iskolai egészségfejlesztés érdekében a kutató felajánlotta, hogy újfajta interaktív képzés elindításával járul hozzá az egészségpedagógusok hatékonyabb munkájához - azzal a reménnyel, hogy Magyarországot az egészséges nemzetek között említik majd, talán nem is a távoli jövőben.

MTI
Leopold Györgyi

Képek: photostock / FreeDigitalPhotos.net





 
 
[3495]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot


Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/fooldal/rendezvenynaptar_slide_jobb_oszlop.php on line 67
 
 




 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x