HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-09-23
Címlap / Otthon / Mit egyen egy kamasz?

Mit egyen egy kamasz?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-09-23

Minden kisgyermek eljut a kamaszkor "nehéz" éveihez, amikor sok szülő teszi össze a két kezét, hogy jaj, de jó volt, amikor csak totyogott a gyermek. Ebben a korban a barátok sokkal nagyobb hatással vannak életére, mint a szülők. Ha a szülő mond valamit, azt általában nem fogadják el. Hogyan terelgethetjük mégis az egészséges életmód felé csemeténket? Egyáltalán mire van szüksége egy kamasz szervezetének? 

 

Amikor a gyerekek a nemi érettség előrehaladásával elérik a kamaszkor küszöbét, nem beszélhetünk tovább pusztán gyermekről, külön kell, hogy válasszuk a lányokat és a fiúkat. Ez azért is alapvetően fontos, mert a fiúk serdülővé válása időben is eltolódik. A lányoknál pedig a menstruáció megindulása, a nőiesedés okozhat esetleg testsúlynövekedést.

A serdülők számára kiemelten fontos, hogy megtalálják, kialakítsák az egyensúly az étkezésükben, táplálékmennyiség és milyenség szempontjából egyaránt.

Sajnos számos serdülő mozgásszegény életmódot folytat. Egész nap a tv vagy a számítógép előtt ülnek, vagy ha mégis kimozdulnak, akkor a barátokkal az első útjuk a gyorséttermekbe vezet.

Az ezekben kapható ételek magas kalóriatartalom mellett kevés tápanyagot tartalmaznak, legfőképpen egy fejlődő szervezet számára. A kulcsszó a fejlődő. Folyamatos testhossznövekedés, a nemi jellegek kialakulása, a lányoknál a menstruáció megindulása mind-mind befolyásolják a gyermek kinézetét, aktuális alkatát. Lehet, hogy valaki egy rövid ideig még akár ducinak, vagy túl soványnak tűnhet, de ha normál táplálkozást folytat, akkor nincs ok aggódni, hiszen lehet, hogy a növekedési fázis lassulását vagy gyorsulását éli.



Fiúk

Sok aggódó szülővel találkozom, akik arról számolnak be, hogy az addig nagyétkű gyermekük nagyon keveset eszik. Ez leginkább fiúknál megfigyelhető. Ha elbeszélget velük az ember, akkor kiderül, hogy a gyermek csak az eddigihez képest eszik kevesebbet, egyébként most eszi az egyébként normál adagokat. Ez annak köszönhető, hogy eddig a fiatal fiú egy intenzív növekedési fázisban volt, most pedig lelassult ez az ütem. Ilyenkor szokott probléma lenni, amikor mindenki elkezdi tömködni belé az ételt. Erre semmi szükség nincs.

Lányok
A tinédzser lányok, amint elkezdenek nőiesedni, megváltozik testalkatuk, nem biztos, hogy megfelelően tudják szemlélni önmagukat. Amint elkezdi őket érdekelni a másik nem, drasztikus fogyókúrákba, éhezésekbe kezdhetnek. Figyeljünk oda rájuk, esetleg üljünk le velük megbeszélni, hogy az teljesen természetes, hogy a csípője kikerekedett, hogy a mellei növekednek. Ezek mind a nőiség sajátos jegyei. Ám gondoljunk bele, milyen ijesztő lehet, hogy hónapról hónapra egyre többet mutat a mérleg, pedig ez nem más, csak az előbb említett területeken felszaporodott zsírok összsúlya.

A menstruáció miatt kezdetét veszi az egy kiló le, egy kiló fel időszaka. A vízvisszatartás miatt figyelembe kell venni kismértékű testsúlynövekedés esetén, hogy a menstruációs ciklus mely időszakában jár a kamaszlányunk.

Étrend
Serdülőknél fontos, hogy a gyermekkorban megszokott napi többszöri étkezés továbbra is fennmaradjon, vagy ha már fennáll az, hogy csak napjában egyszer, kétszer esznek, akkor most ismét megpróbálhatunk kialakítani egy rendszert.


A legfontosabb dolognak tartom, hogy soha ne menjen el hazulról úgy, hogy nem reggelizett. Ahhoz, hogy az anyagcsere, kiválasztás ébredés után megfelelően beinduljon, nélkülözhetetlen egy könnyű, de tápláló reggeli. Sokan vannak, akik arra panaszkodnak, hogy reggel még nem éhesek. Én arra buzdítok mindenkit, hogy ilyenkor is együnk egy pár falatot, mert a reggeli kihagyását később többszörösen bepótolhatjuk, ami pedig már kalóriatöbbletet eredményezhet.

Az iskolában lehetőleg ne a büfékínálatot dézsmálják meg, hanem vigyenek magukkal valamit tízóraira. Az nem kifogás, hogy reggel nincs idő ilyenekkel foglalkozni, már előző este is nyugodtan be lehet pakolni a táskába egy almát vagy valamilyen gyümölcsöt, ami bírja a gyűrődést. Ehhez csomagolhatunk pár darab korpás kekszet, vagy puffasztott termékeket (rizs, kölesgolyó, buláta). Ha valaki nagyon keveset evett reggel, akkor tízóraira jöhet egy szendvics. Lehetőleg rozslisztből készült vagy teljes kiőrlésű termékeket fogyasszunk, hiszen ezek sokkal jobban telítenek és magasabb a tápértékük is, vagyis jóval több vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaznak, mint a hagyományosak.

Ebédre leggyakrabban a menzás ételeket eszik a gyerekek. Itt érdemes kihagyni a csupa cukor, finomnak csak jóindulattal nevezhető sütiket. Ne együk meg a konyha kenyérkészletét és a repetaosztásnál se az első sorokban dulakodjunk. Ha nem volt elég az ebéd, inkább készítsünk 1-2 szelet kenyérből szendvicset, ha hazaértünk.

Aki otthon ebédel, azoknál sokszor kicsúszik az étkezés időpontja 3-4 órára is. Ilyenkor ne várjuk meg, hanem 1-2 óra körül együnk egy uzsonnára való étkezést, majd uzsira együk meg az ebédet.

Nem egészséges, ha négy óra vagy akár annál több idő telik el két étkezés között, mert ez a koncentráció csökkenésével, fáradtsággal, az anyagcsere lassulásával járhat.

Uzsonnára ehetjük a tízórai ismertetett dolgokat, bővítve a tejtermékekkel, hiszen ezek már otthon a hűtőből előkerülhetnek.

Vacsoraként két lehetőséget kell elkülönítenünk. Vannak, akik hideget vacsiznak. Ilyenkor jöhet a virsli, tojás, melegszendvics, természetesen zöldséggel. És vannak, akik főtételt esznek estére. Ilyenkor érdemes valami könnyűvel zárni a napot, nem ez a pacalpörköltek ideje. Együnk egy salátát, vagy tésztát - sok mindennel megbolondíthatjuk, hogy finomat kapjunk. A vacsorát próbáljuk este hétig letudni.

Segítsünk a tinédzsereknek egészségesen átvészelni ezeket az éveket, kamaszként pedig ötleteket keresni, megoldásokat, nem pedig kifogásokat. Azt tudni kell, hogy odafigyelés, energia-befektetés nélkül nem megy, de megéri, hiszen a testsúlyt is normalizálhatjuk és persze az arcbőr ápoltsága és az egészségük is jelentősen javulni fog, de esetleg a tanulmányi eredmény is. J


Kovács Judit
dietetikus

Képek: www.FreeDigitalPhotos.net





 
 
[ 5983 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 
/img/hirdetes/harmonet_kinai.png
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x