A tanulás és az oktatás valódi célja
Címlap / Psziché / A tanulás és az oktatás valódi célja

Szabad Mihály

A tanulás és az oktatás valódi célja

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-19

Minden ember átmegy a szervezett oktatás jelenlegi rendszerén, s szerez bizonyos benyomásokat a tanításról, és a tanulásról egyaránt. Viszont kevesen vizsgálják meg mit is jelenthet valójában tanulni, és oktatni. Vajon mindössze információk felhalmozása lenne a tanulás? Az oktatás pedig mindössze információk összegzése és átadása? Vagy pedig az oktatás és a tanulás egy izgalmas felfedezőút?  

Egy olyan kölcsönös tevékenység, amely mindkét oldalt hozzásegíti a látható (s adott esetben a láthatatlan) valóság jelenségeinek összekapcsolásából megjelenő kreatív örömhöz? Mit lehet tenni, hogy a tanulás és az oktatás örömteli és izgalmas életérzéssé váljon?

Bármiféle oktatás elsődleges feladata - ideális esetben - hogy megtanítsa az élet legkülönbözőbb jelenségei közötti kölcsönös összefüggések felismerését. Hiszen ezzel magának az élet jelenségének minél mélyebb értelmét, kapcsolatrendszerét, és jelentőségét leszünk képesek tudatosítani. Ehhez azonban nem pusztán az elménkre, s annak eszközére, a racionalitásra és a logikára kell támaszkodni, hanem el kell sajátítani az intuitív tudást. Ki kell fejlesztenünk egy képességet, mely minden ősi szellemi útnak a lényege volt. Az elme elcsendesedésének tudatos átélését, mert ebben jelenik meg egy olyan Intelligencia, mely képes az élet értelmére, és a világ összefüggéseire kreatív válaszokat adni.

A világ persze végtelenül sokrétű és állandóan a változás állapotában van. Az elme segítségével abból csak részeket ismerhetünk meg: egy tevékenységet, szakmát, művészeti ágat, vallást, tudományterületet, sportot, s még sorolhatnánk a végtelenségig. Ez szükséges és hasznos, azonban ez a folyamat mindössze csak a háttere lehet a bennünk rejtőző Intelligencia megjelenésének. Tehát nem lenne szabad elveszni az eszközben, hanem mindig szem előtt kell tartani a célt. A kreatív létezés megvalósítását, mely az élet jelenségeire nem sablonokkal, szokásokkal, s reaktív cselekedetekkel válaszol, hanem mindig friss, intuitív és tudatos tettekkel.


Az életben való boldoguláshoz szükséges készségekben való jártaságok megszerzésével párhuzamosan, fejleszteni kell a tudatosságunkat is, mert –e nélkül a valódi Intelligencia nem jut térhez a lényünkben. Igenis képesek vagyunk felfedezni önmagunk belső gondolati és érzelmi frekvenciaváltozásait, a megismerés folyamatát, s azt hogy mi is az elme és a személyiség. S ami még fontosabb: mi van azon túl.

Hiszen mi haszna van, ha óriási információmennyiséggel rendelkezünk az élet bizonyos területeiről, ha nem tudjuk, mi mozgat bennünket a felszín alatt. Ehhez meg kell ismerni az elme rejtett, finom hajlamait. A vágyainkat, félelmeinket, az érzelmi és gondolati szokásrendszerünket, annak minden kellemesnek és kellemetlennek minősített összetevőivel együtt. Az önismeret útján bizonyos frekvenciákkal szeretünk azonosulni, azonban a rejtett hajlamok egy jelentős részével, melyet C. G. Jung árnyéknak nevezett, nem szeretünk szembenézni. Az irigység, becsvágy, mohóság, agresszió, sértettség, harag nem kellemes frekvenciák. Pedig ezek is azok a mozgatórugók, melyek tudat alatt mozgathatják az elménket, csak éppen tudattalanul rejtve maradnak a felszín mögött. A végtelenül hatalmas „belső” világunk bármilyen nagy területe is csak töredék, így amíg belső életünk egy kicsiny részét akarjuk megismerni , az önmagunkról szerzett felfogásunk is töredékes. A „külső” világunk pedig a „belső” tükröződése, tehát azzal kapcsolatos ismereteink fényében, s annak megfelelően fogjuk értelmezni a világ jelenségeit, s benne önmagunk helyét, szerepét, és jelentőségét.

Mi történik azonban akkor, ha valaki elsajátítja az éber figyelmet, mellyel képes felismerni az elme világának szokásait, mechanizmusait, s ennek eredményeképpen az elcsendesedés képességét? Vajon nem egy új dimenzió jelenik meg a lényében? S ennek milyen hatása lehet a tanulási, vagy éppen oktatási képességekre? Elképzelhető, hogy feltárulnak az élet mélyebb összefüggései, ha már nem pusztán az elme korlátozott eszközét használjuk? Napjainkban egyre több ember ismeri fel a fenti kérdéseknek a jelentőségét, s azokra adott válaszok hasznát az örömteli és kiteljesedett élet megvalósításában.

 
 
A valódi oktatás célja tehát nem pusztán az adott készségek és információk átadása, hanem azon túlmenően megmutatni az önismeret fontosságát, s az ahhoz szükséges eszköz használatát. Az önismeret ebben az esetben az elme mechanizmusainak és rejtett hajlamainak az ismeretét jelenti, az eszköz pedig az a finom érzékenység, melyet éber figyelemnek nevezünk.

Az elcsendesedés az önismeret kiszélesedésével jön létre, s a tudatosság térnyerését eredményezi, mely minden kreatív tevékenység alapja. A kreativitás pedig maga az élet egyik legnagyobb örömforrása. Bármit is tanuljunk vagy oktassunk, vigyük bele a fenti elveket, s teljesen új lehetőségek és dimenziók jelennek meg tanulónak és oktatónak egyaránt. S ennek eredményeképpen a tanulás folyamata sokkal hatékonyabbá, mélyebbé, s örömtelibbé válik.

 
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 8696 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x