Tejrejtély: Káros-e a tejfogyasztás
Címlap / Szépség-Egészség / Tejrejtély: Káros-e a tejfogyasztás

Tejrejtély: Káros-e a tejfogyasztás

Forrás: Medipress
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-03-28

A fiatal felnőttek nem isznak tejet - állítja egy új tanulmány, mely a Journal of Nutrition Education and Behavior július-augusztusi számában jelenik meg a Minnesota Egyetem kutatóinak tollából. 

 

Legalábbis ez vehető ki a tanulmányról szóló cikkből, és még néhány, hasonló témát feszegető írásból. A vezető szerző, Nicole Larson szerint viszont a tanulmány főként a kalciumra összpontosított. Még egyszer, a sajtóból állandóan a “tej” és “kálcium” szavakat látjuk egymással szabadon felcserélve. A tej egyfajta kálciumforrás, de csak a Nemzeti Tejtermék Tanács szerint a legjobb.

Nehéz lenyelni
Ez a fontos tanulmány felfedezte, hogy a kamaszkor és felnőttkor közti átmeneti időszakban a férfiak és nők egyaránt kevesebb kálciumot vesznek magukhoz, átlagosan 153 ill. 194 mg-mal. Ez valóban nagy baj, mivel a csontsűrűség a húszas éveink elejéig nem éri el a csúcspontját. Ugyanúgy, mint a nyugdíj-előtakarékosság esetében, a kálciumot korán el kell kezdeni elraktározni, mivel a későbbi éveink során apránként elveszítjük at. A szükséges mennyiség nyitott kérdés. 9-18 éves kor között az ajánlott mennyiség 1 300 mg naponta, 19-50 éves kor között 1 000 mg, 51 év felett 1 200 mg. Igen, a nagyobb gyerekek felhagynak a tejivással, ez várható. Bár a tejtermékek finomak, ha arra gondolunk, hogy egy tehén emlőmirigyének váladékát igyuk az egészségünk érdekében, kissé hajmeresztően hangzik, és nem illeszkedik az evolúciós profilunkban. Voltaképp az emberiség nagy része nehezen emészti meg a tehéntejet. Ennek ellenére szükségünk van kálciumra, és rengeteg módon juthatunk hozzá a napi adagunkhoz.

HarmoNet tipp: Laktóz érzékenységgel tejterméket? >>

Zöld forradalom

Az USA-ban ajánlott 1 000 mg-os standard nagy részben attól függ, mennyire vagyunk lusták és mennyi húst eszünk. A súlyterheléses gyakorlatok, mint pl. a séta, erősítik a csontokat azáltal, hogy növelik a kálciumfelvételt és a kálcium elraktározására késztetik a csontsejteket. A túl sok fehérje összefügghet a kálcium kilúgozódással és a több csonttöréssel. Ezt a Harvard Nővérek Egészségtanulmány és más tanulmányok állítják, bár az eredmények ellentmondásosak. Számtalan tanulmány fedezte fel, hogy nincs összefüggés a kálciumfogyasztás és a csonttörés veszélye közt. A tejmentes diéta nem jelenti azt, hogy nem jut a szervezetünk kálciumhoz. A joghurtban több kálcium, mint a tejben, és könnyebb megemészteni is. A káposztafélékben és más zöldségekben majdnem annyi a kálcium, mint egy csésze tejben. A zöldségek viszont a tejjel ellentétben K-vitamint is tartalmaznak, mely szintén szükséges az erős csontokhoz. A tofuban és a szezámmagban is rengeteg a kalcium. Ha az egy csészére vetített kálciummennyiséget vizsgáljuk, a tej a lista végén kullog. 100 kalóriányi petrezselyemben háromszor annyi a kálcium, mint ugyanennyi teljes tejben. Ami a nem tejalapú kálciumforrásokból általában hiányzik, az a telített zsírsav. A tejből is a zsírszegény változatot javasolják, de ezt csak kevesen szeretik.

Kinek higgyünk?
A tej hasznosságáról szóló tanulmányok a támogató csoporttól függően eltérnek. A Pediatrics egyik 2005-ös számában megjelent tanulmány, melyet a vegetarianizmust támogató Orvosok a Felelősségteljes Gyógyításért Bizottság készített, azt találta, hogy “csekély mértékű támogatást élvez a megnövekedett tejfogyasztást szorgalmazó étrend…a gyermekek és fiatalok csontfejlődése érdekében.” A Journal of Dairy Science 2006-os tanulmányából kiderül, hogy a tej erős csontokat épít, csökkenti a vérnyomást, segíti a fogyást és egy sor rákfajta ellen véd. Most akkor kinek higgyünk? Valószínűleg nem az utóbbi elképzelésnek, de a másik is meglehetősen végletes. Például néhány vegán azt állítja, hogy a tej csontritkulást és gyenge csontokat eredményez. Az inuitokkal példálóznak, akiknek étrendje a legtöbb proteint tartalmazza, és mégis náluk van a legtöbb csontritkulásos beteg. Ha ez így is van, ez valószínűleg annak köszönhető, hogy nagyon kevés napfény éri őket (az év felében például egyáltalán nem), a bőrük pedig sötét, ami visszaveri az ultraviola sugarakat. Az UV-fény fontos a D-vitamin bőrben való előállításához, ami elengedhetetlen az erős csontokhoz. 

Medipress
Képek: Piqs.de





 
 
[ 5391 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x