A jógalégzés áldásai
Címlap / Szépség-Egészség / A jógalégzés áldásai

A jógalégzés áldásai

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-09-24

A több ezer éves óind bölcselet lényeges alapja az a meditációs praxis, amelyben döntő szerepe volt a tudatosan szabályozott légzésnek. Mintegy hatszáz éve Góraksantha jógi rendszerbe foglalta a jól bevált egészségmegőrző testtartásokat a Hatha jóga, Góraksa sakta című műveiben, amelyek azóta a test harmonikus működése, fejlesztésének útmutatóivá váltak. 


Rendezvénynaptár
A több ezer éves óind bölcselet lényeges alapja az a meditációs praxis, amelyben döntő szerepe volt a tudatosan szabályozott légzésnek. Mintegy hatszáz éve Góraksantha jógi rendszerbe foglalta a jól bevált egészségmegőrző testtartásokat a Hatha jóga, Góraksa sakta című műveiben, amelyek azóta a test harmonikus működése, fejlesztésének útmutatóivá váltak. A jóga szó jelentése a szanszkrit judzs igetőből származik, amely megfeszítést, egyé válást jelent. Bővebben: kitartó szorgalommal céltudatos egységre törekvés legmélyebb önvalónkkal, Istennel (Isvana pranidhána). Személyes életünk egyesülését isteni önvalónkkal a meditatív légzésmódszer is elősegíti, több más jógairányzat mellett.

A tudatosított légzést lehet spirituális motiváltsággal, imádságként végezni:
A belégzés során a Mindenható békéjével- fényével - szeretetével telítődünk, kilégzéskor pedig eltávozik bánatunk, haragunk, kisebbrendűségi érzésünk. Ajánlatos megismernünk a teljes jógi légzés tüdőkapacitást fokozó technikáját, hiszen sok más légzésmódszer alkalmazása is ezen alapszik. Mozgásszegény életmódunk, rossz testtartásunk és gyakran zaklatott idegállapotunk miatt sokunknál tartóssá válhat az általános fáradtság, a "kiégettség" kellemetlen közérzete.

Jelentős egészségjavulás a légzés tudatosításával
A jógalégzés rendszeres gyakorlásának kedvező élettani következményei vannak, amelyek pszichésen elősegítik örömteli életérzésünket. Például növelik tüdőnk vitálkapacitását, (kilégzési térfogatát) és légzőizmaink működését. Tökéletesítik szervezetünk gázcseréjét, sejtjeinkhez oxigénben gazdagabb vér jut, és a széndioxid-leadás is teljesebb. Spontán légzésünk mélyebbé, nyugodtabbá válik. Segítik a szív munkáját, javul a kis- és nagyvérköri keringés, előnyösebb az emésztőszervek vérellátása, a máj vércseréje.

A jógikus belégzés szakaszai
A jógikus belégzésnek három szakasza van, amely egybeolvad, körülbelül három, hat másodpercnyi idő alatt: 1; Hasi 2; Mellkasi 3;
Kulccsonti légzés

Az ülő foglalkozást végző, vagy szoros ruházatban járó ember alsó szakaszos légzése minimális, mivel a rekeszizom fel-le mozgása visszafogott. Emiatt a fizikai megterhelések esetén kapkodva veszi a levegőt, és szellemileg is könnyebben kimerül. Ha csak úgynevezett hasi jóga légzőgyakorlatokat végzünk, rekeszizmunk hatékony mozgatásával, erősítésével fokozhatjuk légzésünk vitalizáló hatását.

Hogy végezzük a gyakorlatokat?
Helyezkedjünk kényelmes törökülésbe, vagy terpesztett lábakkal álló helyzetbe, irányítsuk figyelmünket a kezdő kilégzés során arra, hogy hasfalunk behúzódik. Várjunk a természetes légszomjérzet jelentkezésére,jelentkezésére, majd a belégzés első pillanataiban engedjük előrenyomulni hasunkat, sőt domborítsuk ki. Folytatódjék levegőbeszívásunk a tüdő középső részébe a bordák felemelésével, mellkasunk tágításával (ekkor már a hasfalunk visszahúzódik), végül vállunkat kissé megemelve, mintegy "felfelé" szívjuk a levegőt. Ez utóbbi zárószakasz a kulccsonti légzés, amely a kevésbé használt tüdőcsúcsokat a szokásos légzésnél jobban feltölti friss oxigénnel.

Mennyi ideig tartson?
Amennyiben ennek az egymásba olvadó, orron át történő belégzési folyamatnak kb. 6 mp. az ideje, a légzés-visszatartás legyen a fele, a szájon át végzett kilégzés ideje pedig kb a duplája, 12-15 mp. Vigyázzunk arra, hogy a belégzést ne eröltessük túl, és minden esetben tartsunk légzésszünetet. A légzési időegységek egyénenként változhatnak. Amennyiben nincs ellenjavallat a légzőgyakorlat-sorozatok elvégzésére (illetve ha szakorvos tanácsolja a terápiát, légzőtornát), kezdjük el a tanulást, iktassuk mindennapi életünkbe. lehetőleg éhgyomorral, vagy étkezés után körülbelül három órával gyakoroljunk, laza ruházatban, jól szellőztetett lakásban, vagy szabadban.

Életerőnket fokozó légzőgyakorlatunk idejét megszentelhetjük bensőnket átjáró saját rituáléval. Gyújtsunk egy szál gyertyát, vagy helyezzük a közelünkbe egy számunkra kedves ember fényképét. (Hitünk szerint Istenre utaló, képi ábrázolás is lehet.) De feltöltődünk akkor is, ha csak az otthoni élő növényünk kisugárzásának a közelében maradunk.

Keserű hangulatban, megbántottsággal, háborgó auránkban ne kezdjük el jógalégzésünket. Csöndes befelé fordulásunkban próbáljuk megbocsátani a velünk szemben állónak vagy magunknak. Annak is felemelő hatása van, ha egyszerűen felidézzük, újra átéljük valamely kellemes élményünket, hol és hogyan éltük meg a legmagasabb rendű érzést, a szeretetet. Hívő ember imádkozhat, az ima jó katarzis (beleérzés) kitárulkozás és feltöltődés.

A belégzés során átélhetjük, hogy békesség tölt el...
Kozmikus erővel telítődnek sejtjeim...
Örök lelkemmel most egységben vagyok...

A kilégzések folyamán a hindu OM szó kiejtésével, hosszú, elhalkuló zümmögtetésével mantrázhatunk, átélve a létezés örömteliségét, a mantra zengetésével egész lényünket átható nyugalmat. Ez van benne a nyugalom szavunkban.

Böde István jógaoktató
Természetgyógyász magazin:1999. november.

Jelentkezni lehet A Testi- Szellemi- Lelki Egységért Alapítvány dinamikus edzéseire és jógafoglalkozásaira hétfőnként 17.30-tól Budapesten, a Dohány utca 32-ben a tornateremben, vagy itt a HarmoNeten.
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 7662 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x