HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-08-23
Címlap / Szépség-Egészség / Tápláló, gyomorbarát, zsírszegény - a legtökéletesebb táplálék!

Tápláló, gyomorbarát, zsírszegény - a legtökéletesebb táplálék!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-08-23

Rost, szénhidrát, C-vitamin, B-vitamin, kálium. Sokrétű táplálék, és telítő értéke is magas. Egy kis tányér belőle elegendő energiával lát el a nap nagy részében, miközben helyes párosításban nem hízol tőle. Ráadásul az egyik legolcsóbb zöldségféle. A gluténérzékenyek legfontosabb tápláléka lehet. Ne tétovázz, fogyaszd! 

 

Rendezvénynaptár
A legtöbb európai táplálkozásában a burgonya hétköznapi, megszokott élelmiszer. Ám számottevő különbség van a burgonyaételek tápértéke között, attól függően, hogyan készítjük el.

A burgonyafélék egyesítik magukban a keményítőtartalmú élelmiszerek jellegzetességeit a zöldségfélékével. 150 év kellett a burgonyának ahhoz, hogy Európa egyik legfontosabb élelmiszernövényévé váljon, onnan, hogy a 16. században először hozták be Dél-Amerikából. Napjainkban Közép- és Kelet-Európában fogyasztják leginkább, de a burgonyafélék szerepet játszanak az egész kontinens táplálkozásában. 2005-ben 94 kg volt az egy főre jutó fogyasztás Európában.

1. A burgonya gyakorlatilag zsírmentes élelmiszer. A fő energiaszolgáltató tápanyaga a szénhidrát, keményítő formájában. A szénhidrát elsődleges energiaforrás a test számára, és legalább a napi energiabevitel felét kell fedeznie. Az, hogy burgonyából jutunk szénhidrátokhoz, azzal az előnnyel jár, hogy tekintélyes mennyiségű mikrotápanyagot is kapunk mellé. A burgonya kevés fehérjét tartalmaz: mintegy 3g-ot a 180 g-os főtt közepes adagban. Habár ez kevesebb, mint 10%-a a felnőttek napi szükségletének, a burgonya jó lizin és triptofán aminosav forrás, és tejjel vagy tojással kombinálva jóminőségű fehérjét tartalmazó étel készíthető belőle.

2. A burgonyafélék rostforrások, amelyek hozzájárulnak a telítettségérzethez, és támogatják az egészséges emésztést. 180g főtt burgonya megközelítőleg 3g rostot szolgáltat, ami megegyezik a napi ajánlott élelmirost-beviteli érték (25g) több mint 10%-val.
A hámozatlan főtt burgonya sokkal több rostot tartalmaz. Azonban ügyelni kell arra, hogy ne fogyasszunk elszíneződött vagy károsodott héjú terméket. A zöld foltok a glikoalkaloidok (pl. szolanin) magasabb szintjét jelzik, ez megbetegedéshez vezethet, ha nagy mennyiségben fogyasztjuk.


A keményítő egy kis része a burgonyában ellenáll az emésztésnek (rezisztens keményítő). Ez különösen akkor fordul elő, ha a burgonyát főzés után hidegen fogyasztják, mint például a burgonyasalátában. A rezisztens keményítő hasonló módon viselkedik a szervezetben, mint az élelmi rost, és segítséget nyújthat a vércukor- és a vérzsírszint szabályozásában.

3. A burgonyafélék megbízható C-vitamin forrást jelentenek: egy közepes méretű (180g) főtt burgonya hozzávetőleg 10mg-ot tartalmaz, ami körülbelül egynyolcada a felnőttek napi szükségletének. Az új burgonya a negyedét tartalmazza az ajánlott értéknek. 
Habár a C-vitamin hőérzékeny, és egy része a főzés során lebomlik, még elegendő marad, hogy a főtt burgonyát hasznos forrássá tegye ebből a tápanyagból. A C-vitamin szükséges az egészséges bőr, fogazat, íny, izomzat és csontozat megőrzéséhez, továbbá segíti a növényi élelmiszerekből származó vas felszívódását, ami máskülönben csak kevéssé hozzáférhető a szervezet számára. Ráadásul a C-vitamin antioxidánsként működik a szervezetben. Némelyik sárga, narancssárga vagy lila húsú burgonyaféle, különösen az édesburgonyák olyan antioxidánsokat is tartalmaznak, mint a karotinoidok vagy a flavonoidok.  

4. A B vitamin csoport több tagjának forrásai a burgonyafélék. Egy közepes adag (180g) főtt burgonya több mint egyhatodát tartalmazza a felnőttek napi szükségletének B1 és B6 vitaminból, valamint folsavból. A B vitamin csoport e tagjainak számos funkciója van a szervezetben, beleértve azokat az esszenciális hozzávalókat, amelyek az energianyerés érdekében történő szénhidrát-metabolizmusban, az egészséges bőr és idegrendszer fenntartásában játszanak szerepet. A folsav a sejtek szaporodásához és fejlődéséhez szükséges, ezért különösen fontos a várandósság előtt és alatt. Nélkülözhetetlen továbbá a vörös vértestek előállításához is.

A különböző burgonyafélék tápértéke - melyikben miből mennyit találsz? >>

5. A burgonyafélék fontos káliumforrást jelentenek, emellett még kis mennyiségű magnéziumot és vasat is tartalmaznak. A kálium többféle funkciót lát el a szervezetben, ideértve az izomműködés és összehúzódás, a vérnyomás és az idegi impulzusok továbbításának szabályozását. A burgonya által tartalmazott kálium mennyisége tömegegységre vetítve vetekszik a legtöbb gyümölcsével és zöldségével, és mivel a burgonyát jellemzően nagyobb mennyiségben fogyasztják, azért fontos és megbízható élelmi forrása ennek a tápanyagnak. Egy közepes adag (180g) főtt burgonya körülbelül egytizedét biztosítja egy felnőtt szükséges napi magnézium- és vasbevitelének.

6. A burgonyafélék természetes formájukban majdnem teljesen nátriummentesek. Más keményítőtartalmú élelmiszerek hasonlóan alacsony nátriumtartalmúak, ám a burgonyafélék káliumtartalma jelentősen nagyobb, mint például a tésztaféléké. A magas kálium és az alacsony nátriumtartalom kombinációja teszi egészséges élelmiszerré a burgonyaféléket azok számára, akik ügyelnek vérnyomásukra. Mindamellett óvatosan kell eljárni, hogy elkészítés során ne adjunk hozzá sok sós ízesítőt vagy szószt.



7.
Azok számára, akik fogyni próbálnak, a burgonyafélék fontos segítő szerepet játszhatnak. Egy közepes adag hámozott, főtt burgonya (180g) megközelítőleg 140 Kcal-t tartalmaz, ami sokkal kisebb energiatartalom, mint a hasonló mennyiségű főtt tésztáé (286 Kcal) vagy főtt rizsé (248 Kcal). Viszont a karcsúsodni vágyók számára szükséges az óvatosság: a zsiradékban sült burgonyafélék energiatartalma két-háromszorosa is lehet a főtt vagy sült burgonyákénak.

8. További „jó hír" azoknak, akik igyekeznek elkerülni a testtömeg növekedését, hogy a burgonyaféléknek magas a telítőértéke. Mivel a főtt vagy sült burgonyafélék energiasűrűsége (azaz egységnyi élelmiszer energiatartalma) alacsony, ezekből viszonylag nagy mennyiség elfogyasztása sem egyenértékű a magas energiabevitellel (hozzávetőlegesen 140 Kcal/180g = egy közepes adagban). Következésképpen, ez segíthet az energiabevitelre odafigyelő, túlevés nélküli jóllakásban.

9. A különböző elkészítési módok miatt a burgonyaételek tápanyagtartalma rendkívül változatos. Az elkészítés során fellépő tápanyagvesztés függ a hőfoktól és az elkészítés időtartamától. A vízoldékony vitaminok és ásványi anyagok, mint a B vitaminok, a C-vitamin és a kálium kioldódnak a vízbe a főzés során. Ha hámozatlanul főzzük a burgonyát nagymértékben csökkenthető a tápanyagveszteség.

Némi tápanyagveszteség tárolás során is fellép, ezért általános tanács, hogy a burgonyaféléket száraz, sötét és hűvös helyen kell tárolni. Azonban a tárolás nem történhet 4°C alatti hőmérsékleten, mivel ez megnövelheti a sütéskor képződő akrilamid mennyiségét. 

Ha a burgonyán zöld folt vagy csíra jelenik meg, gondosan tisztítsuk, hámozzuk meg, vagy ne fogyasszuk el.

10.
A gluténérzékenyeknek, vagyis akik nem fogyaszthatnak kenyeret, tésztaféléket és  reggelizőpelyhet - a burgonya rendkívül fontos élelmiszerforrást jelent.
 
Tudatos Vásárlók Egyesülete >>

Képek:
piqs.de: Cyrus - Teller 
piqs.de: brandy74 - Gemüse Stilleben





 
 
[ 5843 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot


Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/fooldal/rendezvenynaptar_slide_jobb_oszlop.php on line 72
 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x