Rizs, búza, gabona - az ezerarcú étek
Címlap / Szépség-Egészség / Rizs, búza, gabona - az ezerarcú étek

Rizs, búza, gabona - az ezerarcú étek

Forrás: Vegafood
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-09-27

Gabona - ami éltet, vagy ami megbetegít. A legfontosabb gabonák felhasználása, a rizs ezer arca. Tippek, konyhatrükkök, felhasználási tanácsok, receptötletek. Hogyan készítsünk pergő szemű, valóban mennyei, igazi indiai rizst? Lehet több mint egy unalmas köret? Segítünk! 


Rendezvénynaptár
Rizs, búza, árpa – a gabonák
Bár hazánkban annyira ez nem köztudott, de sok féle rizs létezik. Amikor azt mondom, hogy rizs, akkor nem az olcsó, gazdaságos, állítólag „A” minőségű tört rizsbogyókra gondolok, aminek a jótékony élettani hatásai erősen megkérdőjelezhetőek, és amit jobb helyeken csak „takarmány” kategóriába sorolnak, hanem a szép, egész rizsszemeket tartalmazó, minőségi, például Jázmin, vagy Baszmati rizsre. Ez az élet maga, az életerő forrása. A gabona a Nap erejét és Isten kegyét gyűjtötte magába.
 
Felhasználási tippek – avagy a rizs több mint köret!
A rizs a Védikus konyhaművészet egyik legfontosabb eleme. Számtalan elkészítési módja ismeretes.
Fűszerekkel, olajos magvakkal, mazsolával és házi készítésű sajttal, vagy egyéb apróságokkal, fenséges pulaová (Virágrizs) varázsolhatjuk, ami az indiai esküvők, vagy lakomák elengedhetetlen kelléke.

Joghurttal, kellemes hűsítő hatású köretet varázsolhatunk belőle, forró nyári napokra.
Dhállal (Indiai leves féle) és zöldségekkel tápláló, egy-tál ételt alkot. Szinte minden étkezéshez használják.
Ha pedig tejben, cukorral és édes fűszerekkel főzzük meg, akkor krémes pudingot kapunk belőle. 
 


Ájurvédikus, élettani hatás

Általában véve a rizsek hűtenek. Ez azt jelenti, hogy mikor bevisszük a szervezetbe, akkor kaffa (nyálka) képző hatása van, vagyis lehűti a testünket. Ez alól, csak a Baszmati rizs kivétel, amit eredetileg a Himalája lejtőin termesztenek, mivel élettani hatása az, hogy pont fűt. (Télen ez nálunk például nagyon áldásos, de nyáron már annyira nem értékelhető.)
 
Ezért is használnak köretként a Dél-indiai konyhában általában rizst, mert ott meleg van és ezért így hűtik magukat, Északon pedig valamiféle gabonalepényeket, mint például purit, vagy csapátit. Mert a búzából, vagy árpából készült ételek, általában fűtenek, tehát nálunk itt Európában ezeket általában télen érdemes fogyasztani, a rizseket, pedig nyáron, mondjuk egy kis joghurttal, ami szintén hűsítő hatású.
 
Étrendünk összeállításánál érdemes ezeket az apró elveket figyelembe venni, merthogy a búzát nem kedvező annyira rizzsel együtt fogyasztani, bár jó az íze mind a kettőnek, élettani hatásuk üti egymást, így könnyen a test természetes harmóniájának megbomlását és így betegséget okozhat a két „versenyző” elem…
 
Más alapvető táplálékok >>
 
Fűszerezések és a gabona szerepe
Az indiai konyha és az európai konyha közti alapvető különbség, megfigyelhető még a táplálkozási szokásainkban megnyilvánuló különbségekben, ami egy alapvető, ámde mégiscsak egyértelmű dolog, amit semmiképpen nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Nálunk Európában az a megszokott, hogy a köret és a főétel ugyan olyan fűszeres és ugyan akkora kupacot teszünk a tányérunkba mindkettőből. Ezzel szemben Indiában a gabona kétszer annyi, mint a főétel, de egyáltalán nem fűszeres, sőt, sok helyen teljesen natúr, még só sincs benne vagy csak az. Viszont a főétel, amiből fele annyi kerül a tányérra, erősen domináns ízeket képvisel.
 
Mikor mi a kis európai szokásaink szerint próbáljuk meg élvezni például az indiai erősebben fűszerezett ételeket, akkor könnyen kikészülhet a gyomrunk, mert nem tartjuk fent az egyensúlyt, vagyis egy nekünk gusztusosan fűszerezett, vagy csak sózott például rizst akarunk enni egy nagyon fűszeres, de ugyan akkora mennyiségű subji-val. De ez nem a gyomornak való, még Indiában sem csinálnak nagyon ilyet. :) Tehát, ha helyesen akarjuk ezeket az ételeket fogyasztani, akkor érdemes a köretek és a főételek közti különbségeket is figyelembe venni különben, ha csak a nyelvünkre és a gyomrunkra hallgatunk az intelligenciánk helyett, könnyen pórul járhatunk.


Az Ayurvéda azt mondja, hogy a test létét, csupán gabonával is fönt lehet tartani. Viszont gabona nélkül nem.
Számtalan olyan Sadhu, Yogi, bölcs él és élt Indiában, akik csak egy kis gabonát és azt is csak egyszer esznek egy nap.
A Védák, India ősi Írásai, azt mondják, hogy a gabona maga az élet… 
 
Néhány jó tanács valóban szuperfinom rizs főzéséhez:
  • Használj kb. 60 g, vagy 1dl rizst személyenként.
  • Válogasd ki a rizsből az apró kavicsokat és szemetet a következőképpen: öntsd ki a rizst egy tálcára, és egyenként söpörd a szemeket az egyik oldalról a másikra, miközben a nem kívánatos dolgokat gondosan félresepred.
  • Legalább 3-4 váltás vízben mosd meg a rizst.
  • Pirítsd meg egy kicsit a rizsszemeket ghíben, vajban vagy növényi olajban, mielőtt megfőznéd. Ez segíteni fogja, hogy az elkészült rizs szemei is szépen "peregjenek," ne ragadjanak össze.
  • Főzéskor a rizs térfogatánál 1 3/4-ével több vizet használjunk. Ha nagy mennyiségű rizst főzöl, kevesebb víz is elegendő.
  • Miután a forró vizet a rizshez adtad, keverd meg néhányszor az egészet, hogy a szemek összeragadását megelőzd.
  • Legtöbb receptnél a képződő gőz segíti a rizs elkészültét, ezért szorosan fedd le az edényt.
  • Mindig takarék lángon, keverés nélkül párold a rizst! Azért nem szabad keverni, mert, ahogy a rizsszemek a főzés során megdagadnak, közöttük gőzcsatornák alakulnak ki. Ha ezeket megbolygatjuk, a rizs nem fő egyenletesen, az alja ragadós lesz vagy megég, míg a teteje nyers marad.
  • Mielőtt a kész rizst levennéd a tűzről, főzd 2-3 percig fedő nélkül, hogy a felesleges víz elpárologhasson.
 
Kipróbálnád a rizs különlegesebb felhasználási módjait? Megkóstolnád a sáfrányos sweet rice-ot vagy más ínyencségeket? Akár napközben, tápláló, finom ebédhez juthatsz. Ár-érték arányait tekintve a legolcsóbban, minőségit. VegaFOOD – mi is ezt esszük! >>

 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 7213 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x