Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat,...
Címlap / Szépség-Egészség / Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat, mert egészségesek!

Nagy zsírkörkép - használd okosan a zsírokat, olajokat, mert egészségesek!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-08-03

Szervezetünk normál működéséhez szükség van bizonyos mennyiségű - és megfelelő minőségű - zsiradékra. Nem mindegy azonban, hogy melyik olajat, zsírfajtát milyen célra és milyen hőfokon használjuk. 


Rendezvénynaptár
Néhány zsírfajta, főleg a többszörösen telítetlen esszenciális zsírsavak egyenesen nélkülözhetetlenek az emberi testben a különféle életfolyamatokhoz, mivel nem tudjuk azokat előállítani, hiányában pedig idegrendszeri, hormonális és egyéb súlyos zavarok léphetnek fel. Érdemes tehát odafigyelni arra, hogy ezeket rendszeresen használjuk, a kevésbé jótékony hatású telített zsírsavakat pedig ritkábban, és kellő odafigyeléssel.

A zsírok és a zsírsavak
Az élelmiszereinkben található zsírok általában trigliceridek, amelyek egy glicerinmolekulából és három hozzá kapcsolódó zsírsavból állnak.  A zsiradék fizikai tulajdonságai és állaga, valamint egészségünkre gyakorolt hatásuk a benne levő zsírsavaktól függ.  A telített zsírsavakban gazdag zsiradékok (például a vaj vagy a sertészsír) szobahőmérsékleten általában szilárdak, a telítetlen zsírsavakban gazdag zsiradékok  (például az olajok) szobahőmérsékleten többnyire folyékonyak.

A telített zsírsavakban nincs kettőskötés, így sokkal stabilabbak, nehezen lépnek reakcióba a levegő oxigénjével, azaz nehezebben avasodnak meg.  A telítetlen zsírsavak egy (egyszeresen telítetlen) vagy több (többszörösen telítetlen) kettőskötést tartalmaznak. Az egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajok szobahőmérsékleten folyékonyak, ám a hűtőben megdermednek. A többszörösen telítetlen zsírsavak egy része esszenciális zsírsav. Ezek könnyebben lépnek reakcióba az oxigénnel, tehát a többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag zsiradékok gyorsan avasodnak.


Az omega-3- és az omega-6 zsírsavak

Az alfa-linolénsav (egy többszörösen telítetlen omega-3-zsírsav) és a linolsav (egy többszörösen telítetlen omega-6-zsírsav) az emberi szervezet számára esszenciális zsírsavak. Szervezetünk nem képes előállítani őket, ezért táplálékunkkal kell felvennünk azokat. Testünkben több fontos szerepük van, például a sejthártya szerkezeti és működési elemei, de a központi idegrendszer (az agy) és a retina (a szem fényérzékeny rétege) kialakulásához, továbbá egyes hormonhatású molekulák kialakításához is szükségesek.

Az omega-3-zsírsavakban gazdag étrend csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Az omega-3- és az omega-6-zsírsavak növényi olajokban (pl. napraforgó-, szója-, repce-, dió-, szőlőmag vagy kukoricaolajban), húsokban, tojásban és halban fordulnak elő. Az egészséges étrend összeállításakor fontos az omega-6- és omega-3-zsírsavak aránya. Az ajánlott arány öt az egyhez, vagyis 5 (omega-6) : 1 (omega-3). Ha sok halat, leveles zöldséget és repceolajat fogyasztunk, megközelíthetjük ezt az arányt, mely a legtöbbünknél 10:1, tehát nem ideális.

Transz-zsírsavak
Ezeket a speciális telített zsírsavakat étrendünk három fő formában tartalmazza:
kis mennyiségű TFA természetes forrásai a tejtermékek, a marhahús, a bárány- és az ürühús (általában a kérődző állatok húsa). A legtöbb TFA a hidrogénezett vagy részben hidrogénezett zsírokat tartalmazó élelmiszerekben található, például a margarinban vagy a hidrogénezett zsírokat tartalmazó késztermékekben (pékáruk, kétszersültek, sós vagy édes kekszek, sütemények, rágcsálnivalók). Végül e zsírsavak az olajban sütött ételekben, például a sült burgonyában is előfordulnak. Számos tanulmány igazolja, hogy a transz-zsírsavak nagy mennyiségben növelik a vérben az LDL („rossz”) koleszterin és csökkentik a HDL-(„jó”-)koleszterin mennyiségét. A fokozott TFA-bevitel ezért növeli a szívés érrendszeri betegségek kockázatát. Az Egyesült Államokban minden csomagolt élelmiszeren fel kell tüntetni az összetevők között a termék transz-zsír tartalmát. Ezt nem kell megtenni az éttermekben felszolgált ételek esetében. Az Európai Parlament döntése alapján hamarosan hazánkban is kötelező lesz a transz-zsírsav tartalom feltüntetése az élelmiszereken.

Hogyan használjuk a zsírokat, olajakat a konyhában?
Finomítatlan és a finomított olajok legfőbb különbségei: íz, aroma és füstölési pont. A finomított olajak halvány színű, néha kissé sárgás árnyalatú olajak, semleges aromájuk és ízük jellegzetes és állandó, jól bírják a magas hőmérsékletet, magas a füstölési pontjuk (ez az a hőmérséklet, amelyre anélkül hevíthető fel az olaj, hogy füstölni kezdene vagy megbarnulna – vagyis megkezdődne elbomlása) és hosszabb ideig eltarthatók.

A finomítatlan olajak (salátaolajok vagy hidegen sajtolt olajak) jellemzői: erőteljes szín, erős/testes, nyersanyagtól (pl. olíva, szezámmag, földimogyoró) függő íz és aroma, korlátozott eltarthatóság; minőségük csak attól függ, hogy milyen növényből sajtolták őket. Felhasználás: többnyire salátákban, öntetekben, páclevekben és szószokban alkalmazzák, vagy alacsony hőfokon történő főzés során. Zsírsavösszetételük és jótékony egészségügyi hatásaik alig különböznek (leszámítva, hogy a finomítatlan olajak E-vitamin-tartalma magasabb), és a finomított olajak valamivel  több transz-zsírsavat tartalmaznak.
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



Cikkünk folytatódik, lapozz!
 
 
[ 3643 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x