Színes ételek a fiatalságért és az erős immunrendszerért...
Címlap / Szépség-Egészség / Színes ételek a fiatalságért és az erős immunrendszerért

Színes ételek a fiatalságért és az erős immunrendszerért

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-08-04

Sokat emlegetjük manapság az antioxidánsokat, szabad gyököket, flavonoidokat az öregedés, a rákbetegségek megelőzésével, valamint az immunrendszer erősítésével összefüggésben. Mik is ezek a vegyületek és milyen hatással vannak a szervezetünkre? 


Rendezvénynaptár
Antioxidánsok és szabad gyökök
A szabad gyökök azok az instabillá vált molekulák a szervezetünkben, amelyek a helytelen életmód következményeiként szabadulnak fel az anyagcsere-folyamatokban. Ha a szervezetben nem történik meg a megkötésük, semlegesítésük, akkor kénytelenek más molekulákhoz kötődni, ezáltal az értékes anyagokat felélik, ami hosszú távon a sejtek öregedéséhez, pusztulásához és rákos sejtek elburjánzásához vezet. Ahhoz, hogy a keletkezett szabad gyökök ne károsítsák a szervezetet, különféle antioxidánsokra van szükségünk, ezek ugyanis képesek megkötni és eltávolítani az instabil molekulákat a szervezetből.
                                                                                                            
Az antioxidánsok tehát emiatt a szervezet számára nélkülözhetetlen anyagok, hiszen megvédik a szervezetünket attól a folyamattól, amelyet oxidációnak hívunk. A legjobb példa erre a folyamatra, amikor a vas rozsdásodik, vagy a vaj megavasodik. Az oxigén, amely alapvetően szükséges az élethez, egy nagyon reaktív elem. A vassal tehát reakciója során rozsdát képez, és amikor a vajban lévő zsírt oxidálja, az megavasodik. Hasonló folyamat játszódik le szervezetünkben is. 
                                                                                               


A leginkább ismert ilyen antioxidáns hatású anyagok a vitaminok közül elsősorban a C- és az E-vitamin, béta-karotin, lutein és a likopin
, vagyis összefoglaló néven a karotinoidok. Színes, legfőképpen a zöld, narancssárga, vörös, lila gyümölcsökben, zöldségekben találhatjuk meg őket.                                                                                                         

További nélkülözhetetlen anyagok: ásványi anyagok, flavonoidok
  • Az ásványi anyagok önmagukban nem antioxidánsok, de elengedhetetlenül fontosak a szervezet által termelt antioxidáns enzimek felépüléséhez. Az ásványok közül a legfontosabb a szelén, a vas a réz, a cink és a mangán.
  • Speciális növényi hatóanyagok, leggyakoribb képviselőik a flavonoidok és a polifenolok csoportjai, védőhatásukat elsősorban azáltal fejtik ki, hogy elősegítik az egyéb gyökfogók működését. Rengeteg található bennük a bogyós gyümölcsökben.

A flavonoidok szerepe szerteágazó: immunerősítő, gyulladáscsökkentő hatásúak, gátolják a daganatok növekedését, csökkentik az asztma és az allergia kialakulásának esélyét; májvédők, vírus- és baktériumellenesek, és kedvező hatással vannak a szívre és az érrendszerre is. A flavonoidok kedvező hatásukat leginkább más antioxidánsokkal együtt – A-, C-, E-vitamin – fejtik ki, emiatt sokkal hasznosabb, ha ezeket élő forrásokból, növényekből „szerezzük be”.
                                                                                                                     
Az antioxidáns-hiány és a betegségek
A következő néhány betegséghez hozzájárul az antioxidáns-hiány:
  • bizonyos rákfajták: tüdő-, mell-, bőr-, prosztata-, béldaganat, különösen dohányzás esetén
  • érelmeszesedés, érrendszeri betegségek
  • Parkinson-kór, Alzheimer-kór
  • asztma, allergia
  • reumás artritisz – ízületi gyulladás
  • csontritkulás
  • csökkent ellenálló képesség, immunrendszeri problémák
  • látásgyengülés, hályogképződés
  • agyvérzés, szívinfarktus
  • cukorbetegség
  • krónikus fáradtság.



Színes ételek az egészségért

Jó hír, hogy már a táplálkozás révén is tehetünk az egészségünkért. Télen, nyáron fogyasszunk a színes gyümölcsökből, zöldségekbből naponta minimum egyszer 10-20 dekát.
A legtöbb gyógyító hatással rendelkező növények az őszi-téli időszakban:
  • sütőtök
  • sárgarépa
  • cékla
  • színes paprika (pl. a magyar kápia)
  • lilahagyma
  • áfonya
  • szeder
  • szőlő
  • szilva
  • kökény, berkenye, csipkebogyó

Tipp: Ha végképp nem jutunk friss zöldséghez vagy gyümölcshöz, fogyasszunk szintén hasonló jó hatással bíró aszalt gyümölcsöket, úgymint aszalt szilvát, sárgabarackot, áfonyát, meggyet, vörösáfonyát. Az egyik legegészségesebb a különleges goji bogyó, amely szerteágazó gyógyhatásokkal rendelkezik – napi egy maréknyi elfogyasztása remekül erősíti az immunrendszerünket.

Zsemlye Zsanette

Képek:
piqs.de: naliha - gesunde Ernährung
piqs.de: darwin Bell - open onion
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 4655 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x