B-vitaminok: melyik mire jó?
Címlap / Szépség-Egészség / B-vitaminok: melyik mire jó?

B-vitaminok: melyik mire jó?

Forrás: Dr. Info
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-06-01

Jó, ha tudjuk, hogy a népes B-vitamincsalád melyik tagjának milyen különleges szerep jut szervezetünk összetett működésében, így célzottan pótolhatjuk a megfelelő táplálkozással és kiegészítő vitaminkészítményekkel. 

 

A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, különféle kémiai összetételű biológiailag aktív szerves vegyületek, amelyeket elsősorban a táplálék révén tudjuk a szervezetbe bevinni.

A vitaminok közül egyesek a kémiailag hozzájuk hasonló szerkezetű anyagból, az elővitaminokból (provitaminok) képződnek. Léteznek antivitaminok (vitamin-antagonista), olyan anyagok, amelyek valamilyen vitamint kiszorítanak az enzimekből.

Vitaminhiányos táplálkozás esetén kóros tünetek jelentkezhetnek: enyhébb esetben a vitaminszegénység (hipovitaminózis); súlyosabb esetben vitaminhiány léphet fel. Ugyanakkor túlzott bevitelük is káros lehet, ilyenkor hipervitaminózisról beszélünk (ez például vitamintabletták mértéktelen szedése esetén alakulhat ki), s ez szintén súlyos betegségtünetekkel járhat.

A vitaminokat oldhatóságuk alapján két nagy csoportra oszthatjuk:
  • Zsírban oldódó vitaminok (lipovitaminok),
  • Vízben oldódó vitaminok

A két csoport tagjai között aligha van vegyi rokonság, de a vízben oldódó B- és C-vitaminok között sem találunk ilyet. A szervezet számára azonban mindkettő szükséges, a szervezet védekező mechanizmusát erősítik. A vitaminok élettani hatására leginkább hiányuk (az avitaminózis) esetén fellépő betegségekből következtethetünk.



A B-vitaminok tehát vízben oldódó vitaminok
, melyek szükséglete fedezhető a következő ételekből: húsok, hal, baromfi, máj, élesztő, barna kenyér, vese, tej és tejtermékek, hüvelyesek.

B1-vitamin (tiamin)
Nélkülözhetetlen a szénhidrátok és az alkohol lebontásához. A hiányállapot ritka, főleg Ázsiában fordul elő, ahol a fő táplálékforrás a fényezett rizs. Veszélyeztetettek továbbá az alkoholisták, az idült hasmenésben szenvedők. Súlyos hiányállapot esetén beriberi alakulhat ki.

B2-vitamin (riboflavin)
A zsír és a fehérje lebontásához szükséges, és fontos szerepet tölt be a szöveti légzésben és a méregtelenítésben. A hiányállapot igen ritka, főleg alkoholistáknál, májbetegeknél és idült hasmenésben szenvedőknél alakul ki.

B6-vitamin (piridoxin)

A  fehérje-anyagcserében játszik szerepet. A fogamzásgátlót szedő nőknél néha vitaminhiány léphet fel, de nem szükséges a vitamintabletta szedése, a vitamin a megfelelő étkezéssel pótolható.

Pantoténsav
Az anyagcserében kulcsfontosságú koenzim-A alkotórésze. Vegyes táplálkozás esetén nem alakulhat ki a hiánya.

Niacin
Nélkülözhetlen a sejtek energiaháztartásában. Hiánya a gyomor és a bél súlyos megbetegedésekor léphet fel, vagy akkor, ha a táplálkozás teljesen nélkülözi a húst és a kenyeret.

Biotin
Kéntartalmú vitamin, az anyagcsere-folyamatokhoz nélkülözhetetlen. A bélbaktériumok is képesek előállítani, de a vastagbélből tökéletlen a felszívódása, ezért a megfelelő táplálkozással kell fedezni a szükségletet.

Folsav
Szerepet játszik a vörösvértestek képzésénél, az elégtelen folsavbevitel – ez kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem lép fel – vérszegénységhez vezet.

B12-vitamin (kobolaminok)
A vörösvérsejtek felépítéséhez szükséges vitamin, és csak állati eredetű élelmiszerekben található. A vitaminhiány táplálkozásból eredően csak azoknál fordul elő, akik egyáltalán nem fogyasztanak húst.

Forrás: Dr. Infó

Képek: piqs.de: Heinz Hasselberg & Anja Gros, Steinfurt - 075 Pillen & Tabletten...





 
 
[ 15528 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x