Készíts egészséges téli reggelit (videóval)
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Készíts egészséges téli reggelit (videóval)

Készíts egészséges téli reggelit (videóval)

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-06-18

Eljött az az idő, amikor bizony már reggel nehezünkre esik kikászálódni a jó meleg ágyból. A téli időszakban különösen fontos, hogy több melegítő, hevítő hatású táplálékot fogyasszunk, mert ilyenkor ez szükséges az immunrendszer megfelelő működéséhez, testi-lelki egyensúly megtartásához és a betegségek elkerüléséhez. A melegítő hatás nem elsősorban az étel hőmérsékletéből származik, bár az sem elhanyagolható szempont. A hagyományos kínai és ájurvédikus gyógyászat, de a magyar konyha is nagyobb mennyiségben használja ilyenkor a fűtő hatású élelmiszereket és fűszernövényeket. 


Rendezvénynaptár
Mik is ezek?
A teljes őrlésű gabonafélék (zab, tönkölybúza, kukorica, árpa, barnarizs) nagy része ide tartozik a hüvelyesekkel és magvakkal együtt, ez utóbbiak ráadásul értékes növényi fehérjével is ellátják a szervezetet.

Fontos alapelv, hogy kicsivel több fehérjét érdemes ilyenkor fogyasztanunk, tehát emelhetjük kissé a hús és az olajos magvak fogyasztását. A tejtermékekkel viszont bánjunk csínján, mert ezek már hűtő hatású táplálékok, ráadásul nyákképző tulajdonságuk miatt jobban kedveznek ilyenkor a felső légút megbetegedések, hurutok kialakulásának.

Érdemes kerülni a hideg, hűtött, fagyasztott ételeket is, ami viszont szerepeljen gyakran az étlapon: gabonakásák, meleg, tartalmas levesek, gyógyteák, főtt, párolt zöldségek, vitamindús gyökérzöldségek akár nyersen is, nassolnivalónak pedig aszalt gyümölcsök, magvak.



Tipp:
Iktassunk be időnként néhány marék csíráztatott gabonát is az étrendünkbe, ezek a téli ínség idején valóságos vitaminbombák!

A finomított liszt és cukor különösen kerülendő ilyenkor!
Szénhidrátokból válasszuk a lassan felszívódó, rostban gazdag teljes kiőrlésű fajtákat, a már említett gabonaféléket rendkívül változatosan készíthetjük el köretnek, kásának vagy egytálételnek. Magas élelmi rost- és ásványi anyag tartalmuk révén ezek jobban telítenek, ezekből kevesebb mennyiség is sokkal hatékonyabban táplálja a szervezetünket, mint a fehér lisztből készült kenyér vagy péksütemények.  A téli visszahúzódás idején az anyagcserénk is lelassul egy kicsit, jobban tesszük tehát, ha nem terheljük feleslegesen sok finomított termékkel, hanem előnyben részesítjük a rostdús, az emésztést támogató fogásokat.

Az egyik legkedveltebb gabonatermék a zabpehely. Miért jó a fogyasztása, kinek ajánlott különösen? Nézd meg a témához kapcsolódó videónkat:



Télen is elérhető gyümölcseink közül legfontosabb az alma és a körte, ezek ellátják a szervezetet a szükséges vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A citrusféléket és egyéb déligyümölcsöket is lehet eszegetni, de itt sem árt a mértéktartás – ezek szintén erős hűtő hatásúak, mivel mediterrán termőhelyekről származnak. Az aszalt gyümölcsök és olajos magvak viszont koncentráltan tartalmazzák a szervezet számára ilyenkor szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat.

Tipp: Keressünk cukor nélkül aszalt, natúr termékeket például piacon, bioboltban.

Használjuk ki a fűszerek hevítő hatását!
Néhány fűszer is rendelkezik különleges melegítő hatással: ezek nemcsak a testhőmérsékletet növelik, hanem az anyagcserét és a vérkeringést is serkentik, javítják az emésztés hatásfokát, sőt, még  a hangulatunkra is pozitív hatással vannak.

A fahéj erős antioxidáns, elsősorban kásákhoz és édességekhez illik, édeskés íze miatt kevesebb cukor vagy méz is elég az édesítéshez (de simán el is hagyhatjuk az édesítést).

A gyömbér az egyik leghatékonyabb immunerősítő gyógynövény, támogat mindenféle anyagcsere-folyamatot.


A magyar konyha kedvelt fűszerei, a paprika, a fokhagyma, a hagyma, a torma, a kömény  és a bors, az ájurvédikus konyhában használt növények, mint a kurkuma, curry, chili és a cayenne bors szintén javítják az emésztést.

A helyesen összeállított reggeli
Télen a jól megválasztott reggeli megalapozhatja egész napos teljesítményünket és közérzetünket. Nem célszerű sokat enni, mert azzal már korán reggel feleslegesen leterheljük az emésztőrendszerünket – inkább válasszunk a fentieknek megfelelően egy élelmi rostokban gazdag fogást, amiből kisebb mennyiség is elég.

Példának néhány melegítő fogás, hogy jól induljon a nap:
Egy tálka zabpehely vagy más (cukormentes!) gabonapehely meleg tejjel vagy gabonatejjel leöntve, fél marék tört dióval és aszalt gyümölcsökkel.


Banánturmix:
2 db banán tejjel vagy gabonatejjel, fahéjjal összeturmixolva – lehet ízesíteni kis darabka lereszelt gyömbérrel is, és ha valakinek nem elég édes, pici mézzel.

Gabonakásák párolt gyümölcsökkel:
ehhez egy almát vagy egy körtét kockákra vágunk és megpároljuk egy kanál hidegen sajtolt olajon és némi vízen, fahéjjal és ízlés szerint mézzel ízesítjük. Beleszórunk egy marék gabonapelyhet és lefedjük 5-10 percre, így a meleg gőzben még átpuhulnak a szemek. Mennyei és laktató finomság!

Kolontár Elvira

Képek:
piqs.de: andidee - apfel zimt
piqs.de: Schnubbii - Bunte Ordnung
Képek és video: www.freepress.hu


 
 
[ 5094 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x