HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-21
Címlap / Szépség-Egészség / Nagy antioxidáns-körkép

Nagy antioxidáns-körkép

Forrás: Dr. Info
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-21

Az antioxidánsok kulcsfontosságúak a szervezet megfelelő működéséhez és az öregedés, valamint a rák mágikus ellenszerének is tartjuk őket. Érdemes elsősorban a táplálkozás révén bevinni az antioxidánsokat a szervezetünkbe - miben találhatók meg nagy mennyiségben?  

 

Oxidációs folyamatok az élő szervezetben

Az élő sejtek ATP termelő, azaz energiafelszabadító szervecskéiben, a mitokondriumokban az energiafelszabadító folyamat (oxidatív foszforiláció) során természetes módon keletkeznek peroxid- és szuperoxid gyökök. Ezeket a sejtek a saját antioxidánsaikkal hatástalanítják. Bizonyos helyzetekben (például stressz, betegség) a szabad gyökök száma megnő, és a szervezet nem képes elegendő antioxidánst termelni. Az idős, beteg szervezetben az antioxidánsok hatása, és mennyisége is csökken.

Természetes antioxidánsok

A szabad gyökök is felelősek a sejtek öregedéséért, többek között a DNS lánc elrontásával. Ez ellen a különböző sejtek számos természetes antioxidánst termelnek. Ilyenek például egyes vitaminok:
  • aszkorbinsav (C-vitamin)
  • retinol (A-vitamin)
  • tokoferol (E-vitamin)
  • vitamin jellegű antioxidánsok a flavonoidok is, jelentős hatást tulajdonítanak a szőlő héjában (és ezáltal a minőségi vörösborokban) található rezveratrol nevű vegyületnek,
  • többszörösen telítetlen vegyületek, a karotinoidok (például béta-karotin /lásd A-vitamin/, likopin,)
  • a telítetlen zsírsavak (minden folyékony zsírban és olajban), különösen az ún. omega-3 zsírsavak.

De lehetnek antioxidáns hatásúak egyes enzimek és egyéb anyagok is:
  • glutation-peroxidáz
  • kataláz
  • szuperoxid-dizmutáz
  • a galluszsav és vegyületei
  • természetes antioxidáns hatású a növények által a talajból felvett szelén is.


Mesterséges antioxidánsok a táplálékban

Friss és lehetőleg természetes körülmények között termett zöldségekben, minimálisan feldolgozott, növényi táplálékokban gazdag étrenddel biztosítani lehet a kívülről szervezetünkbe került antioxidánsok mennyiségét. (Sok más hasznos anyaggal, például vitaminokkal, ásványi anyagokkal együtt.) A nem megfelelő étrend és a modern élelmiszeripar igényli a mesterséges antioxidánsokat (ez utóbbi elsősorban a termékek eltarthatóságát fokozza velük).

Az antioxidánsok hatásmódja különféle lehet:
  • gátolhatja az oxidációt gyorsító katalizátorok működését
  • ha önmaga is oxidálódhat, akkor az oxigén megkötésével fejtheti ki védő hatását
  • az autooxidációt gátló, oxidációs inhibitor jellegű anyagok (például tokoferolok) hatása azzal magyarázható, hogy az autooxidációban képződő peroxidgyökökkel stabilis végterméket képeznek, miáltal megszakítják a további átalakulással járó láncreakciót.

Az élelmiszerek és a gyógyszerek fontos antioxidánsai a tokoferolok, galluszsav, illetve észterei, valamint igen gyakori adalékanyag az aszkorbinsav is.

Csodaszerek-e az antioxidánsok?

Az új évszázad slágerei az antioxidánsok, körülbelül olyan szerephez jutottak, mint a vitaminok a hetvenes években: ők lettek az abszolút egészségmegőrző csodaszerek. De vajon mennyire kiérdemelten?

Néhány év óta nem beszélhetünk a rák megelőzéséről anélkül, hogy említést ne kellene tennünk az antioxidánsokról. Mióta az orvostudomány bebizonyította, hogy ők a szabadgyökök (rákkeltő anyagok) legveszélyesebb ellenségei, mindenki az antioxidánsokra utazik. Nemrégiben például kiderült, hogy a kávé rengeteg antioxidáns anyagot tartalmaz, amiből sokan azt a következtetést vonták le, hogy a kávé roppant egészséges. Ez persze nem teljesen így van.

A rák megelőzését nem lehet kizárólag az antioxidánsokra bízni, a szervezetünk ennél sokkal komplexebben működik. Attól még, hogy például a kávé ezerszer több antioxidáns anyagot tartalmaz, mint a répa, nehezen jelenthetnénk ki, hogy ezerszer egészségesebb is. Ráadásul számos olyan ételt ismerünk, például a karfiolt, a hagymát vagy a fokhagymát, melyek kiváló rákmegelőző hatásukról ismertek, de semmi közük sincs az antioxidánsokhoz.

A rákkutatók tanácsa tehát az, hogy kerüljük a túlzott egyszerűsítéseket, a ráktól való félelmünkben semmiképpen se alakítsunk kis egyoldalú, antioxidánsban gazdag étrendet. Fogyasszunk inkább sokféle ételt, persze sok gyümölcsöt és zöldséget, és alkalmanként egy kis vörösbor sem árt.

100 évnél tovább élhetünk – a titok nyitja az antioxidáns

Kutatóknak sikerült 20 százalékkal megnövelniük laboratóriumi egerek élettartamát egy olyan technikával, mely a szervezet természetes antioxidánsait erősíti. Ha hasonló eredményeket érnek el az embernél is, az azt jelentené, hogy az átlag élettartam a jelenlegi 75 évről 100 évre vagy még többre növelhető. Az adatok első alkalommal mutatják be, mennyire fontos szerepük van a szabad gyököknek az öregedésben.

A szabad gyökök elektromosan töltött, igen reaktív anyagok, melyek a biológiai anyagcsere-folyamatok melléktermékeiként keletkeznek. A gyököket az orvosok szívbetegségekhez, rákhoz, és egyéb, az öregedéssel járó betegségekhez kötik. Az egereket a kísérlet során genetikailag úgy módosították, hogy nagy mennyiségben termeljenek a kataláz nevű emberi enzimből, mely elpusztítja a kémiai hidrogén-peroxidot, amely a szervezetben a szabad gyökök igen gazdag forrása.

A tanulmány során a kutatók megfigyelték, hogy az egerek átlagosan 5 és fél hónappal tovább éltek, mint normál körülmények között. Emellett kiderült, hogy a legtovább élő rágcsálók azon állatok voltak, melyek kataláz enzim szintje a legmagasabb volt a sejt apró erőművében, a mitokondriumban, mely a szabad gyökök egyik tárháza. Peter Rabinovics professzor szerint az eredmények alátámasztják azon elméletet, miszerint a mitokondrium az egyik kulcsfaktora az öregedési folyamatnak. Ez a tanulmány pedig kimutatja, hogy a szabad gyökök jelentősége az öregedés folyamatában óriási.

Bár nem lenne lehetséges ugyanilyen genetikai módosítást végrehajtani az emberen, az egértanulmány segített a kutatóknak azonosítani azon kémiai reakciókat a szervezetben, melyek védelmet nyújtanak a szabad gyökök ellen. Ezzel új öregedésgátló gyógyszerek kifejlesztése válik lehetővé.

Antioxidánsok: új lehetőség a COPD terápiájában?

A napjainkban is gyakran jelentkező krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD) világszerte sokak haláláért felelős. A dohányzás által sejtszinten kiváltott gyulladásos folyamatok és az oxidatív stressz közvetlen összefüggésbe hozható a COPD-ban szenvedő betegek állapotának romlásával.

Azonban az étrendi antioxidánsok felvételének fokozásával, illetve a szervezet belső antioxidáns folyamatainak támogatásával, hatékonyságának növelésével nagyon jó terápiás eredmények érhetők el.

Az antioxidánsok gátolják a gyulladásos folyamatokat

Az idők során számos antioxidáns hatású anyagról [ilyen például a halakban (is) megtalálható acetilcisztein, illetve a kurkumában, a vörös szőlő héjában vagy éppen a zöld teában megtalálható polifenolok] bizonyosodott be, hogy képesek a szervezet antioxidáns kapacitásának javítására a GSH (glutathion) bioszintézisének növelésén keresztül.

Az antioxidáns kapacitás javulása a sejteket károsító szabad gyökök semlegesítéséhez és a degeneratív betegségek alapját képező gyulladásos folyamatok gátlásához vezet.

Antioxidáns-források: mit válasszunk?

Gabonafélék, müzlik? Naponta egy tálnyi a kedvenc müzlinkből a legjobb természetes antioxidáns-forrás – derült ki egy új kutatás eredményeiből.

A pennsylvaniai Scranton Egyetem kémia professzora, Dr. Joe Vinson és csapata legfrissebb kutatásuk eredményeként megállapították, hogy szinte minden magvakat is tartalmazó reggeli táplálék, pl. a müzli vagy a gabonapehely, sőt, számos, rágcsálnivaló is jelentős mennyiségű polifenolt tartalmaz – azaz, egészségünkre jótékony hatást gyakorló antioxidánsokat.

Az egész magvak a polifenolok legfőbb forrásai a reggelire való termékcsaládokban, és mivel szinte minden gabonapehely és müzli tartalmaz egész magvakat, így fogyasztásuk kifejezetten ajánlható mindenki számára – nyilatkozták eredményeik kapcsán az amerikai kutatók.

Dr. Vinson elmondta: „a korábbi kutatások még arra engedtek következtetni, hogy a rostok ezeknek a táplálékoknak a leghasznosabb összetevői, amelyek az egész magvakban találhatók, de nemrég arra kellett rájönnünk, hogy a polifenolok sokkal fontosabbak. A reggeli müzlik, gabonpelyhek, a tészták, a különböző rágcsálnivalók, legyenek sósak vagy édesek, ma az Egyesült Államokban az étkezési szokásoknak köszönhetően a magvakat tartalmazó ételek 66%-át teszik ki.”

Polifenolokban gazdag gabonák és gabonafélék

A kutató hozzátette: „Meglepő volt megállapítanunk, hogy az antioxidánsok egy grammra jutó mennyisége a teljes magvakat tartalmazó élelmiszerekben közel azonos a gyümölcsök és zöldségek hasonló mennyiségre vetített antioxidáns-tartalmával.” A dietetikusok és táplálkozási szakemberek a zöld teafélék, vörösbor, gyümölcsök, mogyoró és egyéb magvak fogyasztását javasolják magas antioxidánstartalmuk miatt. Vinson és kollégáinak eredményei alapján most már azt is tudjuk, hogy a kukorica- és zabpelyhek tartalmazzák a legtöbb polifenolt, kb. a súlyuknak 0,2%-át, a gabonapelyhek ennél lényegesen kevesebbet, 0,07%-ot és a legkevesebbet a rizspelyhek, amelyek csupán 0,05%-nyi polifenol tartalommal rendelkeznek.

A lehető legtöbb polifenolt azok a reggeli müzlik és gabonapelyhek tartalmazták, amelyekhez mazsolaszemeket is kevertek. Ez persze nem meglepő, hiszen a szárított gyümölcsök egyébként is gazdag antioxidánsforrások. A gabonapelyhek között is akadt olyan, amely kimagaslóan sok antioxidánst tartalmazott: ezek voltak a fahéj ízesítésű gabonapelyhek, amely fűszerféle gazdag antioxidáns-forrás.
 
 
 
Miben lelünk antioxidánsra?

Az antioxidánsok természetes forrásai a zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, gabonák, diók, magok. Ezért ajánlott ezekből az élelmiszerekből, megfelelő mennyiséget fogyasztani. Néhány konkrét példa:

Gyümölcsök: bogyós gyümölcsök, gránátalma, szőlő, narancs, szilva, ananász, kivi és grapefruit

Zöldségek: leveles kel, chili paprika, vöröskáposzta, paprikák, petrezselyem, articsóka, csírák, spenót, citrom, gyömbér és cékla

Aszalt gyümölcsök: szárított kajszibarack, aszalt szilva

Hüvelyesek: szójabab, disznóbab, fehérbab, zöldbab

Diók és magvak: pekándió, dió, mogyoró, és napraforgó mag

Gabonák: árpa, köles, zab, kukorica

Fűszernövények: szegfűszeg, fahéj, oregano

Melyik gyümölcsöknek van a legnagyobb antioxidáns-tartalmuk?

Az alacsony sűrűségű lipoprotein (fehérjét és lipideket tartalmazó összetett anyagok – LDL) koleszterin oxidálódik, ezáltal rendelkezésére állva a zsíroknak, hogy eltömítsék az artériákat. Az oxidáció az oka az arterioszklerózisnak (az artériák falának megvastagodásával, az ér átmérőjének beszűkülésével, majd elzáródásával járó megbetegedés), és a szívrohamoknak egyaránt.

Az antioxidáns étrend kiegészítőként való használata ugyan megakadályozta az LDL-koleszterin oxidálódását, de az eredmények nem voltak túl biztatóak. Sajnos sokan úgy gondolták, hogy mivel a kardiovaszkuláris betegségektől véd, más bajuk nem lehet.

A diétásoknak kedvezve néhány a legjobb antioxidáns források közül:

Bogyós gyümölcsök: a bogyók tele vannak rostokkal, vitaminokkal és gazdag forrásai az antioxidánsoknak. Ráadásul a kökény, a málna és a szeder olyan anyagokat is tartalmaznak, amik nagyban csökkentik a rák és a szívbetegségek kialakulását.

Brokkoli: a hasonló zöldségek, mint például a karfiol vagy a káposzta és természetesen a brokkoli is tartalmaz olyan összetevőket, amelyek csökkentik a rák és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Ráadásul az ezekben a zöldségekben lévő antioxidánsok segítenek az olyan speciális hormontermelő helyeken is harcolni a rákkal, mint a mell vagy a prosztata.

Paradicsom: A paradicsom likopint tartalmaz és a karotinoidok családjába tartozik. Pontosan emiatt közismert a prosztatarák megelőzési hatása. De tartalmaz még glutathiont is, amely természetesen lendíti fel immunrendszerünket.

Fokhagyma: a fokhagyma csökkenti a koleszterinszintet, a vérnyomást, miközben azokkal a sejtekkel is felveszi a harcot, amelyek a rák kialakulásáért felelősek. Közismert, hogy aki rendszeresen fokhagymát eszik, kisebb rá az esélye, hogy rákot kapjon.

Spenót: a spenótban lévő antioxidáns lutein csökkenti a hályog és az izom rendellenségeinek a kialakulását, és javítja a szem egészségét.

Tea: a tea szintén antioxidánsokat tartalmaz, amelyek csökkentik a rákos megbetegedések, a szívbetegségek és a stroke kialakulásának kockázatát.






 
 
[ 7640 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x