HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-22
Címlap / Szépség-Egészség / "Akkor te mit eszel?" A vegetáriánusok és a fehérjekérdés 1. rész

"Akkor te mit eszel?" A vegetáriánusok és a fehérjekérdés 1. rész

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-22

A vegetáriánus életmódot sokan tartják egészségesnek, teljes értékűnek, és sokan ellenkeznek vele, mert hiányosnak gondolják. Talán a leggyakrabban felvetett probléma a fehérjék kérdése, ami a köztudatba meglehetősen negatív felhanggal férkőzte be magát: egy vegetáriánus nem tud elég fehérjét fogyasztani, így kizárólag növényeken élni veszélyes, káros az egészségre. 

 

Elsőként azt kell leszögeznem, hogy a fehérje kérdés csupán és kizárólag azokat a vegetáriánusokat érintheti, akik tejet vagy tojást egyáltalán nem fogyasztanak. Az állati eredetű tejtermékek ugyanis tartalmazzák mindazokat a fehérjéket, amire a szervezetnek valóban szüksége van. De mik is ezek a létfontosságú anyagok és miért van szüksége rájuk az emberi szervezetnek? Erre a kérdésre már kevesen tudják a választ, a köztudatban csupán annyi él: húsra, már csak a fehérjék miatt is szüksége van a szervezetnek.


Nos, a fehérjék valóban az élet, a test alapját képezik: belőlük alakulnak ki a test szövetei, az ő segítségükkel maradnak fenn ezek a szövetek. Testünk körülbelül 20%-a áll fehérjéből, amit folyamatosan pótolni kell, hiszen raktározódni, felhalmozódni nem tud. Ezért fontos, hogy mindennapi táplálékaink között szerepeljen valamilyen fehérje tartalmú élelmiszer is. A fehérje tulajdonképpen nem más, mint hosszú láncú aminosavak sorozata. A láncolatot továbbontva, az aminosav építőelemei között szén-, oxigén-, hidrogén-, nitrogénelemeket találhatunk. A nitrogént egyedül növényi szervezetek képesek a talajból vagy a légkörből felvenni és megkötni, így bármilyen aminosavról van szó, bármilyen fehérjeláncról van szó, biztos, hogy kezdetben növényi eredetű volt, amit vagy közvetlenül, vagy a táplálékláncban haladva közvetve fogyasztunk el. A hosszú aminosav-láncokat tartalmazó fehérje a gyomorban (legyen az egy állat vagy egy ember gyomra) meglévő, ott vagy más szervek (például hasnyálmirigy) termelődő enzimek vágják, darabolják egyre kisebb láncokká. Az apróbb aminosav darabok a gyomorból az emésztőrendszeren keresztül a beleken át eljutnak a vékonybélbe, ahol az emberek esetében a tápanyaguk felszívódására kerül sor. A felszívódó aminosavak a véráram segítségével jutnak el a test sejtjeihez, ahol a szervezet a saját fehérjét, saját alkotóelemeit hozza létre. A sejteknek nem az a fontos, hogy a hozzájuk érkező aminosav-darabkák növényi vagy állati fehérjékből kerültek oda, hanem csupán az, hogy ott legyenek, rendelkezésre álljanak.

Esszenciális aminosavak

Megközelítőleg húsz aminosavat állít elő testünk, ebből tízet saját erejéből nem képes. Ez a tíz aminosav összefoglaló nevén: esszenciális, mivel kívülről, az elfogyasztott étellel kell behozni őket szervezetünkbe. Melyek azok az alapanyagok, amelyek tartalmazzák ezeket az esszenciális aminosavakat? A hús igen, mivel az állat saját testében korábban a növényi fehérjékből már felépítette saját aminosavakból álló fehérjéit. Természetesen igaz ez akkor is, ha ragadozó állatról van szó, hiszen az olyan növényevőt fogyasztott, amelynek teste már szintén felépítette az aminosavakat... A tejtermékek és a tojás szintén tartalmazzák ezeket az esszenciális aminosavakat, mert annak az állatnak a sejtjeiből állnak, amely maga elő tudta állítani az összes szükséges fehérjét. Ezért téves az a gondolat, hogy minden vegetáriánus fehérjehiányban szenved.


Ugyanakkor azok a vegetáriánusok, akik nem fogyasztanak semminemű állati terméket, nem teszik ki magukat veszélynek. Hogy miért? Mivel a növényi alapanyagok közül több is tartalmazza az összes esszenciális aminosavat. Így például a vegetáriánusok által előszeretettel fogyasztott szója és a belőle készült termékek (pl. tofu) vagy a mandula, a földimogyoró szintén tartalmazza önmagában mind a tíz aminosavat, amit testünk saját erejéből nem tud előállítani. A többi növényi táplálék szintén tartalmaz kisebb vagy nagyobb mértékben fehérjéket, de nincs meg bennük egyszerre mind a tíz esszenciális aminosav, ezért mondjuk, hogy a növények zöme az esszenciális fehérjéket tekintve "hiányos". De ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem tartalmaznak fehérjét - sőt, a gabonák és a hüvelyesek (lencse, csicseriborsó, búza, sárgaborsó, hajdina, köles, tönköly) általában igen magas fehérjetartalommal rendelkeznek. A hiányos fehérjetartalom csupán azt jelenti, hogy a növények, zöldségek megfelelő kombinációja szükséges ahhoz, hogy mind a tízféle esszenciális aminosav a szervezetben rendelkezésre álljon.

A cikk második részében a fehérjefogyasztás és a sport kapcsolatáról, valamint a túlzott fehérjebevitel következményeiről olvashatnak.

Az egészséges táplálkozásról, a kiegyensúlyozott vegetáriánus életmódról bővebben a XV. Vegetáriánus Fesztiválon hallhat.

Vegetáriánus Fesztivál
2011. augusztus 27-28.

Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, X. kerület, Szent László tér 7-14.


A programok a www.egeszsegvar.hu oldalon tekinthetők meg. A belépés ingyenes.

K.Sz.D.

Képek: www.morguefile.com





(X)
 
 
[ 4444 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x