A vegetáriánusok és a fehérjekérdés 2. rész
Címlap / Szépség-Egészség / A vegetáriánusok és a fehérjekérdés 2. rész

A vegetáriánusok és a fehérjekérdés 2. rész

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-12-11

A cikk előző részében azt a tévhitet igyekeztünk eloszlatni, mely szerint a vegetáriánusok nem jutnak elég fehérjéhez, a második részben pedig arról lesz szó, vajon lehet-e komolyabban sportolni, ha valaki nem fogyaszt húst és túl lehet-e adagolni a fehérjebevitelt. 

 

A cikk előző része >>

Mennyi fehérjét kell fogyasztani?
Napjainkban a köztudatban az él, hogy az energia, az erő a húsból származik, mintha csak a sok fehérje, azaz hús fogyasztása tenné lehetővé, hogy sportoljunk, vagy egyáltalán komolyabb fizikai tevékenységet végezzünk, esetleg pusztán létezzünk. A fehérjéknek túlzott fontosságot tulajdonítunk, és nem vagyunk tisztában a valóban szükséges mennyiséggel. A World Health Organization (WHO, azaz Egészségügyi Világszervezet) ajánlása alapján egy átlagos embernek naponta 0,75 gramm fehérjére van szüksége testsúlykilogrammonként. Intenzív sportolás esetén, illetve várandós anyáknál ez a mennyiség magasabb, de látjuk majd, hogy miért nem jelenthet még így sem problémát a megfelelő fehérje elfogyasztása.

Ezek alapján egy 50 kg-os embernek 37,5 gramm, egy 80 kg-os embernek pedig 60 gramm fehérjét kell naponta elfogyasztania ahhoz, hogy szervezete megfelelően működjön. Ez vajon sok vagy kevés? Mekkora mennyiségű hússal vagy növényi táplálékkal lehet fedezni ezt a szükségletet? Vegyük például a főtt csirke vagy a marha húsát, amelyek megközelítőleg azonos mértékű fehérjét tartalmaznak: 100 grammonként 30 grammot. Így könnyű számolással megtudjuk, hogy az 50 kg-os embernek 125 gramm csirkehús tartalmazza a napi adagját, míg a 80 kg-os embernek valamivel több, 200 gramm csirkehúsos ételre van szüksége. A 200 gramm hús nagyjából 2 szeletnek felel meg, ami egy ebédre való húsadag. És hol van akkor még a reggeli tejeskávé vagy kakaó, a lágytojás, a sajtos szendvics...? De hát nem is a mindenevők elegendő fehérje bevitelén aggódunk.


Lássuk tehát azt az esetet, amikor csak és kizárólag növényi táplálékon él valaki: ő hogyan tudja fedezni napi szükségletét? A szójagranulátum 100 grammonként 45 gramm fehérjét tartalmaz, többet, mint az elkészített csirke- vagy a marhahús! Vajon nagy gondot jelent egy étkezésre elegendő mennyiségű szóját fogyasztani? Kevesebb, mint 200 gramm, pontosan 133 gramm fedezi egy 80 kg-os ember szükségleteit is! A lencse 100 grammonként 26 gramm fehérjét tartalmaz, a teljes kiőrlésű búzaliszt 14,4 grammot. Miért aggódunk hát? Kinek jelenthet gondot az elegendő mennyiségű fehérjebevitel itt, egy fejlett országban? Igen, valóban az éhező népeknél gondot okoz, de mi messze állunk ettől.

Túlzott mennyiségű fehérje fogyasztás
Sokkal inkább azon kellene gondolkodnunk, hogy a túlzott fehérjefogyasztás - hiszen a fejlett országokban inkább ennek következményeitől szenvedünk - milyen negatív hatásokkal jár. Tudjuk azt, hogy intenzív fizikai tevékenység nélkül, a fölösleges fehérjemennyiség nem épül be az izomzatba, és mivel a zsírokkal ellentétben elraktározódni sem tud, először rothadásnak indul az emésztőrendszerben, majd sok energia árán lebomlik és kiürül a vizelettel együtt a szervezetből, miközben a lebontási folyamat túlzottan megterheli a veséket? Tudjuk azt, hogy a túlzott fehérjefogyasztás így székrekedést is okoz? Számolunk ezzel? Tudunk a kopásos izületi betegségek és az állati fehérjefogyasztás közötti összefüggésről? Pedig ilyen is van. A köszvény szintén egy olyan betegség, amit mindenki ismer és szeretne elkerülni, de kialakulásáról kevesen tudnak. Az állati fehérjék maradványai, a sejtek szöveteibe be nem épült fehérjefelesleg az, ami úgynevezett komplexeket alkotva kicsapódik az ízületi folyadékban és így rontja a - már kopott - ízületek funkcióját. Az ízületi porc táplálása gyengül a kicsapódott komplex miatt és a mozgás során fellépő irritáció, fájdalom is egyre nagyobb. Kell ez nekünk?



Megjegyzem: a vegetáriánusoknál mind a vesebántalmaknak, mind a köszvénynek jóval kisebb a kockázata...
Természetesen sok sportolással, izommunkával a veszély csökkenthető, hiszen igen aktív életmód mellett a szervezet több fehérjét fogyaszt el, csak az a hiba, hogy társadalmunk nem erről az aktív életmódról híres.

Az egészséges táplálkozásról, a kiegyensúlyozott vegetáriánus életmódról bővebben a XV. Vegetáriánus Fesztiválon hallhat.

Helyszín és időpont:
2011. augusztus 27-28.

Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, X. kerület, Szent László tér 7-14.

A programok a www.egeszsegvar.hu oldalon tekinthetők meg. A belépés ingyenes!

K.Sz.D.

Képek:
piqs.de: lowcost80 - Käseplatte
piqs.de: Knipsermann - Das Letzte!





(X)
 
 
[ 2846 ]
spacer


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x