Vas - kinek van szüksége rá?
Címlap / Szépség-Egészség / Vas - kinek van szüksége rá?

Vas - kinek van szüksége rá?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-04-08

A vas hiánya, de túlzott bevitele is súlyos problémákhoz vezethet. Fontos összefüggések a megfelelő vasszintről, amikről eddig nem tudtál! 

 

Testünk minden részébe oxigént juttató vörösvérsejtjeink festékanyagának, a hemoglobinnak a felépítéséhez elengedhetetlenül fontos a vas. Vas nélkül nem keletkezhetnek új vérsejtek, és az oxigénre kiéhezett szervek nem működnek megfelelően. Akik nem vesznek fel megfelelő mennyiségű vasat, fáradékonyabbak, és könnyebben meg is betegszenek a csökkent ellenállóképesség következtében.

A súlyos vashiány - azaz vérszegénység - jele a légszomj és a szapora légzés, mert ilyenkor a szív kénytelen gyorsabban pumpálnia vért, a tüdő pedig igyekszik fokozni a szervezet oxigénfelvételét. Vasra van szükség egy másik oxigénszállító fehérje, az izmokban található mioglobin előállításához is.

Vastartalmú enzimek közreműködésével alakul át aktív A-vitaminná a béta-karotin, mely számos élénk színű gyümölcsben és zöldségben megtalálható (pl. sárgarépa, pirospaprika, sárgabarack, sárgadinnye, sütőtök). Vastartalmú enzimekre van szükség a DNS és az RNS szintéziséhez, valamint a fogínyben, a fogakban, a porcokban és a csontokban folyó kollagéntermeléshez is.

A férfiak és nők vasszükséglete eltérő.
A női szervezetnek a serdülés korától csaknem kétszeresére nő a vasszükséglete, amely napi 14,5-15 mg szerves vas felvételét jelenti. Ezzel szemben a férfi szervezetnek csak 8,5-9 mg a napi szükséglete. A gyermek étrendi vasfelvétele a serdülés koráig mindenképpen el kell, hogy érje a napi 7-8 mg értéket.

A vas tartós hiánya vashiányos vérszegénységhez vezet, aminek tünete a szaporább légzés mellett a fertőzésekre való fokozott hajlam, fáradékonyság, illetve gyengeség, de árulkodó jel a sápadt bőr is.

A vegetáriánusoknál is felléphet vashiány.
Ismeretes, hogy körmünk állapotából következtetni tudunk általános egészségi állapotunkra is. Miként minden testrésznek, a körömnek is szüksége van a tápanyagok állandó utánpótlására. A szervezet azonban fontossági sorrendben "osztja" szét a tápanyagokat, és mivel a köröm nem létfontosságú szerv, az elsők között jelzi a tápanyagok hiányát, akár elégtelen táplálkozás, akár betegség idézi elő. A körömdiagnosztika módszere szerint a vékony, kanál formájú köröm (különösen a hüvelykujjon) általában vashiányt jelez. Jellemző továbbá a vashiányos állapotra a köröm berepedezettsége és halvány színe is. Ilyenkor fokozott vasbevitel nemcsak a vashiányos vérszegénységet hárítja el, hanem az általános egészségi állapotot és ezáltal a körmök állapotát is javítja.

A szervezet a húsban lévő vasnak ("hem-vas") kb. a negyedét képes felvenni, míg a növényi eredetű forrásokból származó vasnak csupán 10%-át. Vasszükségletünk fedezésére kitűnő növényi szerves vasforrások: a bab, lencse, teljeskiőrlésű búzaliszt, zabliszt, kemény héjú gyümölcsök, petrezselyem, gabonapelyhek.


Mivel a C-vitamin elősegíti a növényi eredetű táplálékban található vas felszívódását, étkezésünkhöz célszerű citrusfélék (citrom, narancs, grape-fruit) frissen préselt levét, ill. zöldpaprikát fogyasztanunk. Az erős fekete teát most is, mint mindig kerüljük, mert a benne lévő tein gátolja a vas felvételét.

De az éremnek "sajnos" két oldala van. Természetes életünkbe, étrendünkbe itt is betör az élelmiszer-holding. Arra hivatkozva, hogy vaspótlókkal erősítsük "fáradt" vérünket, mesterségesen vasat adagolnak a kenyérhez, a tésztafélékhez, és a napi szükséglet 25-100%-ával dúsítják a gabonapelyheket. Eddig úgy tudtuk, hogy az emberi szervezet vasfelvétele korlátozott, nem veszi fel a szükségtelen, fölösleges vasat. A legújabb vizsgálati eredmények azonban arra utalnak, hogy a vas jóval veszedelmesebb, mint hinnénk.

Amennyire alapvetően szükséges, olyannyira veszélyes is, ha túl sok van belőle. Ugyanis mihelyt a vas felszívódik, leszámítva a vérveszteségeket - menstruáció, szülés, véradás, balesetek - szinte soha nem ürül ki. Az új vérsejtek képződéséhez aktuálisan nem szükséges vasat egy ferritin nevű fehérje tárolja, raktározza. Az életkor előrehaladtával tehát fokozatosan növekszik vaskészletünk, ami megnövelheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Angol orvosok szívkoszorúér-betegségben elhunyt férfiakat vizsgáltak, és vetették össze azzal a ténnyel, hogy a nők még magas koleszterinszint mellett sem kapnak olyan gyakran infarktust. Próbálták megcáfolni az az állítást, miszerint a női szervezetet az ösztrogén hormonszint védi meg ettől a betegségtől. Bizonyított tény, hogy akinek eltávolították a méhét, megnövekedett a szívbetegség kialakulása, még akkor is, ha az ösztrogént termelő petefészkük érintetlen maradt. Tehát nem ez a hormon, hanem a méhük óvta meg őket a szívbajoktól. A méhnek a kisbaba kihordása mellett egyetlen funkciója van: a menstruáció. Lehetséges tehát, hogy a vasban dús vér vesztesége óvja meg a klimax előtt álló nőket a szívbetegségektől.

Ha összevetjük a vaskészletek arányát a nőkben és a férfiakban, akkor egy 30 éves nőnek 10-40 mg/liter a ferritszintje, ami elhanyagolható mennyiség. Mire a nő a hatvanas éveibe jut, ez a szint gyakran megháromszorozódik. A férfiak viszont akkor kezdik el felhalmozni a vasat, mihelyt a növekedésük befejeződik. Mire az átlagos férfi eléri a 45 éves kort, annyi vas van a vérében, mint egy 70 éves nőnek. Egy menstruáló nő évenként kb. 500 mg vasat veszít (évente kétszer fél liter vér adásával egyenlő). Ha a menstruáló nőket megóvja a szívbetegségtől a vérveszteség, akkor a rendszeres véradás is ugyanezt eredményezheti a férfiaknál, és idősebb nőknél.

Vigyázzunk a vassal, hiszen az elmúlt tíz évben sok kisgyermek halt meg azért, mert a vastablettát cukorkának nézte és megette.

Halálos a vas azok számára is, akiknek hemokromatózisuk van (vasraktározási probléma). Ez az örökletes betegség fölös mennyiségű vas tárolását okozza a testben, és nagyon sok embert érint. Mivel azonban tünetei hasonlítanak a középkorúakra jellemző betegségekéhez - cukorbaj, szívbetegség, májcirrózis, rák - sok orvos nem ismeri fel.

Éppen ezért tegyünk óvintézkedéseket!


1. Tudjuk meg, milyen a ferritszintünk! (Menstruáló nőknél: 12-40 mg, férfiaknál és klimax után: 70-150 mg). A 35 év fölötti férfiak és a klimaxon túli nők ellenőriztessék a szérum ferritinjüket. Ha valakinek a szülei vagy vérrokonai szív-, cukorbetegségben, vastagbél-, vagy májrákban haltak meg, vagy súlyos izületi gyulladásuk volt, lehet, hogy hemokromatózisuk volt, csak nem tudták.

Akinek 150 mg vagy annál magasabb a vizsgálati értéke, annak csökkentenie kell a vasfelvételét.

2. Kísérjük figyelemmel a kiegészítő vasfelvételünket!

Aki vassal dúsított vitamintablettával és az egész napi szükségletet biztosító vastartalmú gabonapehellyel kezdi a napot, az 36-40 mg vasat vesz magához, ami a javasolt bevitel 2,5-3-szorosa is lehet.

3. Adjunk vért!


Azok a férfiak, akik évente négyszer adnak vért, 50 mg alá csökkenthetik ferritinszintjüket, a nők pedig 25 mg alá.

Egy fontos dologra azonban szeretném felhívni azoknak a szülőknek a figyelmét, akik kisebb-nagyobb gyermekeikkel együtt vegetáriánus étrenden élnek, és gyermekük esetleges vashiányos vérszegénység miatt vaspótlásra szorul: ne hagyják abba a vas szedését, hacsak az orvos meg nem állapítja, hogy a gyermek teste elegendő mennyiséget épített fel természetes vasszükségleteiből.

Az egészséges táplálkozásról, a kiegyensúlyozott vegetáriánus életmódról bővebben a XV. Vegetáriánus Fesztiválon hallhat. 2011. augusztus 27-28., Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, X. kerület, Szent László tér 7-14. A programok a www.egeszsegvar.hu oldalon tekinthetők meg. A belépés ingyenes.


Sós Zsuzsa, biológus

Képek: MorgueFile







(X)
 
 
[ 2752 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x