Védekezés a szívinfarktus ellen - táplálkozással
Címlap / Szépség-Egészség / Védekezés a szívinfarktus ellen - táplálkozással

Védekezés a szívinfarktus ellen - táplálkozással

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-04-07

A szívinfarktus kialakulásának fő okai: az érelmeszesedés, a magas vérzsírszint, a magas vérnyomás, az elhízás, a mozgásszegény életvitel és a dohányzás. Az első három tényező nagy részben a táplálkozással függ össze, így a keringési megbetegedések elkerülésében az étrendnek jut a legfőbb szerep. De milyen élelmiszerek károsítják az érfalakat és milyen étrend nevezhető szívbarátnak? 

 

Zsírsavak
A táplálkozás kérdéskörén belül a zsiradékok, a szénhidrátok, a fehérjék, a vitaminok és az ásványi anyagok mind említést érdemelnek. Az állati eredetű zsírok koleszterin- és telítettzsírsav-tartalmuknál fogva jelentősen növelhetik a vérzsírszintet, míg a növényi olajok koleszterinmentesek és telítetlen zsírsavakban gazdagabbak. Az egészségvédő étrendben a zsiradékoknak minden esetben helye van, hiszen létfontosságú biokémiai folyamatokban, sejtfalépítésben vesznek részt. Közülük azonban a növényi eredetűeket válasszuk.

Sokszor előkerül, hogy a vaj természetesebb élelmiszer, mint a korunkban elterjedt, művileg keményített margarinok, így többen visszatértek a vaj fogyasztásához. A vaj valóban közelebb áll a természetes tejzsírhoz, mint a margarin a napraforgóolajhoz, mégis átgondolandó a vajfogyasztás kérdése. Az újabb eredmények szerint ugyanis a vajban olyan zsírsavak is előfordulnak (pl.: mirisztinsav), amelyek még az egyéb állati eredetű zsíroknál is agresszívabb hatást gyakorolnak az érfalakra, ezen kívül koleszterintartalma négyszerese a sertészsírénak. A vaj használata nagymértékben növelheti a szívinfarktus kockázatát.

Szénhidrátok
A szénhidrátok között mind a hozzáadott cukor, mind a túlzott mérvű kenyér- (legtöbbször a finomított gabonatermékek) és tésztafogyasztás kap szerepet a keringési betegségek kialakulásában. A nagymértékű szénhidrátbevitel – a zsírokkal együtt – növeli a „rossz” koleszterin szintet, ezen belül is az ún. trigliceridszint értékét. Hazánkban a trigliceridszint emelkedés okozza a legtöbb keringési zavart. (Ez egyéni adottságoktól is függ.) Ilyenkor a vér opálosabbá válik, az oxigénszállítás gyengül és szívműködési probléma is előállhat. A vérben található trigliceridek mennyisége csökkenthető a cukor visszaszorításával, természetes aszalványok előtérbe helyezésével, illetve például a szójaolaj fogyasztásával.

Fehérjék
Fehérjék tekintetében számos esetben hangsúly helyeződik az állati eredetű fehérjék nagyobb értékére a növényi fehérjékkel szemben, azonban a szív. és érrendszer oldaláról nézve az utóbbiak az előnyösebbek. Az állati fehérjék – egyesek szerint – hosszabb távon felerősíthetik a zsírok károsító hatását, mások úgy gondolják, sem káros, sem hasznos hatással nem rendelkeznek az érfalak állapotát illetően. A növényi fehérjék ugyanakkor bizonyíthatóan segítik a keringési rendszer egészségben tartását és a szérum koleszterinszint csökkentését. Az eredmények szerint különlegesen jó hatású az olajos magvak (dió, mandula, mogyoró, napraforgómag), egyes gabonafélék (zab, köles) és a hüvelyesek (szója) aminosav összetétele. A szójafehérjét egyfajta „gyógyfehérjének” tartják, és különböző kivonataiból (pl.:izolátum) élelmiszeripari termékeket is gyártanak. (pl.:szójapárizsi, szójavirsli).

Vitaminok

A vitaminok között az antioxidáns hatásúak érdemlegesek, amelyek az érkárosító oxidatív folyamatokat ellensúlyozzák, így lassítják az érelmeszesedést. Az A-, E-, C- és B-vitaminok tartoznak e csoportba. Ilyen értelemben a kajszibarack, sütőtök, sárgarépa, sárgadinnye, nyers növények, élesztő, gabonacsírák, teljes gabonák, káposztafélék, olajos magvak és olívaolaj igen hasznosak a szív védelme szempontjából. Az ásványok közül a cink és szelén hatása kiemelkedő; ezek szintén megvannak az előbb felsorolt élelmekben.

A szívinfarktus elleni védelemben – összefoglalva – elsődleges fontosságú a zsír, zsíros húsfélék, rejtett zsírban gazdag töltelékes húsárúk és tejtermékek háttérbe szorítása, az összes szénhidrátbevitel csökkentése és a védelmet szolgáló ún. protektív hatású élelmek beépítése az étrendbe, mint a nyers saláták, növényi magvak, teljes őrlésű kenyerek, olívaolaj.
„Húspártiak” számára a halhús rendelkezik védő hatással a hosszú szénláncú zsírsavak jelenléte miatt. A sovány húsok (csirke, pulyka, stb.) önmagukban nem védenek, csak a szívbetegség kockázatát csökkentik.

Az egészséges táplálkozásról, a kiegyensúlyozott vegetáriánus életmódról bővebben a XV. Vegetáriánus Fesztiválon hallhat.

2011. augusztus 27-28., Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, X. kerület, Szent László tér 7-14.

A programok a www.egeszsegvar.hu oldalon tekinthetők meg. A belépés ingyenes.

Tóth Gábor

Kép: piqs.de
Mary: nectarine-heart at sunset




(X)
 
 
[ 4226 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x