HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-07-15
Címlap / Szépség-Egészség / Egészséges táplálkozás - olcsóbb vagy drágább?

Egészséges táplálkozás - olcsóbb vagy drágább?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-07-15

Közel félmillió forintnyi összeget takaríthatnak meg évente a háztartások azzal, ha egy hétre előre megtervezik étrendjüket, illetve élelmiszer-vásárlásukat, ráadásul még egészségesebben is táplálkoznak - adta hírül nemrég a brit egészségügyi minisztérium. Kreisz Andreát, a Harmonet dietetikus tanácsadóját kérdeztük arról, mi az igazság: valóban olcsóbb egészségesen táplálkozni? 

 
- Az egészséges táplálkozással kapcsolatban még mindig nagyon sok a tévhit és előítélet – mondja Kreisz Andrea dietetikus. „Egészségesen táplálkozni drága, csak a gazdagok engedhetik meg maguknak." – sokan osztják például ezt a vélekedést. Ha azonban visszakérdezünk, miért is drága, akkor általában azt a választ kapjuk, hogy mert a biotermékek aranyárban vannak, a sonka drágább, mint a szalámi stb. Ebből is kitűnik, hogy a többség még mindig nincs tisztában azzal, mi is az egészséges táplálkozás lényege.

Miről is beszélünk?
Először is szögezzük le, hogy az egészséges táplálkozás nem a biotermékekről, nem is a beszerezhetetlen, különleges alapanyagokról szól. Ahhoz, hogy egyáltalán megértsük a kérdést, ismerni kellene az egészséges táplálkozás alapelveit. Mi az, amit gyakrabban választhatunk és mi az, amit ritkábban. Kitűnik majd, hogy minden élelmiszernek megvan a maga helye táplálkozásunkban, csak más mennyiségben és fogyasztási gyakoriságban. Nem kell semmit száműzni, mert önmagában egyik élelmiszer sem egészséges vagy egészségtelen.



Vizsgáljuk meg étkezésünket

Érdemes átgondolni és akár le is írni a fentiek alapján, hogy milyen hibák vannak a táplálkozásunkban, életmódunkban. Mérjük fel, mennyi nassolnivalót (csokit, cukrot, csipszet, pattogatott kukoricát stb.), mennyi üdítőt, kólát, alkoholt, gyorséttermi ételt, sós vagy édes pékárut, fagyasztott, félkész hústerméket stb. veszünk egy héten. A dohányzást is vegyük figyelembe, mint életmódbeli tényezőt, ami nem csak egészségkárosító, de drága is. Ezek költségeit másra is fordíthatnánk, azaz átcsoportosíthatjuk a pénzünk egy részét.

A hibákból válasszuk ki azt, amit megítélésünk szerint képesek leszünk megváltoztatni. Ne akarjunk mindent egyszerre korrigálni, a berögzült szokásokon nagyon nehéz változtatni. Elég, ha kis lépésekben haladunk előre!

Tervezzük meg
Felmérések szerint Európában az egy főre jutó élelmiszerpazarlás 115 kilogramm évente, ami egyben pénzpazarlást is jelent. Ennek egyik oka a nem megfelelően megtervezett vásárlás. Nincs is annál rosszabb, mint amikor nagyrészt céltalanul vágunk neki a boltoknak. Nézzünk otthon szét, mérjük fel, mi az, ami megtalálható a konyhánkban, s ezt figyelembe véve próbáljuk megtervezni előre a heti menünket.

Gondoljuk át, mit szeretnénk enni, főzni, ahhoz milyen alapanyagok kellenek stb. A szükséges, beszerzésre váró élelmiszerekből írjunk listát, s ezzel menjünk vásárolni. Akinek szinte naponta be kell futnia ezért-azért a boltokba, nagyobb valószínűséggel vesz meg nem tervezett, mondhatni felesleges élelmiszert is. Ez igaz azokra is, akik éhesen mennek vásárolni. Minél éhesebbek vagyunk, annál kívánatosabbak a cukorban, zsírban gazdag élelmiszerek.

Vásárláskor
Ha az egészséges táplálkozás alapjait már ismerjük, nézzünk szét ott, ahol vásárolni szoktunk. A legtöbb helyen van választási lehetőség az azonos élelmiszereken belül. Nem kell megvenni a legdrágább terméket, ha van olcsóbb is, amit elfogadhatónak tartunk. A magasabb ár nem feltétlenül jelent kiváló minőséget. Ha olyan élelmiszert akarunk megvásárolni, aminek, közeleg a szavatossági ideje, jól gondoljuk át, hogy addig biztos fel fogjuk-e használni.

Ha van a közelünkben piac, érdemes felfedezni azt, mert nemcsak olcsóbban juthatunk hozzá bizonyos élelmiszerekhez, de valószínűleg frissebb és szebb is az ott kapható zöldség, gyümölcs. A nagybevásárlást érdemes nagyobb boltban vagy szupermarketben végezni, mint a drágább kisboltokban, éjjel-nappalikban.


A zöldségek, gyümölcsök fogyasztása egészséges, ezt mindenki tudja. Viszont ez nem azt jelenti, hogy télen zöldpaprikát kell venni vagy epret. Mindig a szezonális termékeket részesítsük előnyben, nemcsak több bennük a vitamin, de jobban is hasznosítja azokat a szervezet. A savanyú káposztáról se feledkezzünk el, ami szendvicsekbe téve is igazi vitaminbomba és jó rostforrás. Használjuk ki az akciókat. Időnként akár 50 %-os kedvezménnyel is hozzájuthatunk egyes élelmiszerekhez, de ha romlandó termékről van szó, érdemes higgadtan átgondolni, hogy valóban el fog-e fogyni, ha nagyobb mennyiséget veszünk.

Maradék
Sokszor kerül a maradék a kukába, pedig egy kis ötletességgel akár fel is használhatjuk (arra ügyeljünk, hogy ne legyen romlott vagy penészes) vagy új étel készítéséhez is felhasználhatjuk őket. Íme, néhány fortély:
  • A maradék kenyeret, kiflit, zsemlét kiszárítva lereszelhetjük zsemlemorzsának, vagy egy pillanatra hideg vízbe mártva, forró sütőben pár percig sütve frissé tehetjük.
  • Megszáradt kifliből, kalácsból felfújtat vagy máglyarakást készíthetünk.
  • A szikkadt kenyér nagyon jó melegszendvics-alap.
  • A megmaradt pörkölt, főzelék feltétként vagy spagetti tésztával és natúr joghurttal, sütőben összesütve, húsos tésztaként végezheti.
  • Levesből megmaradt főtt húsból készülhet pástétom vagy paprikás alappal összeforralva pörkölt főzelékhez, de összefőzhetjük tarhonyával vagy rizzsel is vagy akár rakott ételbe is tehetjük.
  • Fonnyadó, ráncosodó (nem penészes!) gyümölcsökből, megmaradt befőttből, gyümölcssaláta vagy gyümölcsleves készíthető.
  • A maradék nyers vagy főtt zöldségeket felhasználhatjuk saláták készítéséhez.
  • A megmaradt pucolt, felvágott hagymát, alufóliába vagy folpackba (itt érdemes utána szintén alufóliába betekerni) szorosan becsomagolva, hűtőben akár két hétig is eláll.
  • A darált dió és a mák nem avasodik, ha lefagyasztva tároljuk.
  • Szintén fagyasztva tárolható az élesztőkocka.

Ahogy a fenti példákból is kitűnik, az egészséges táplálkozás tehát nem feltétlenül drágább, ha azt kellő odafigyeléssel tervezzük meg, így ugyanis több zöldséget, gyümölcsöt tudunk beiktatni és kevesebb felesleges, a kukában landoló élelmiszert veszünk meg.


Kreisz Andrea
dietetikus

Képek:
Ambro / FreeDigitalPhotos.net






 
 
[ 3456 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x