Vitaminkörkép - mi kell a jó közérzethez?
Címlap / Szépség-Egészség / Vitaminkörkép - mi kell a jó közérzethez?

Vitaminkörkép - mi kell a jó közérzethez?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-04-07

A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. De vajon ismerjük-e az egyes vitaminok hiányának tüneteit? És a tavaszi fáradtságot valójában melyik vitamin alacsonyabb szintje okozza? Nagy vitaminkörkép 1. rész. 

 


Mikor beszélünk vitaminhiányról?

Szervezetünk megfelelő működéséhez, és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitamin szint is hozzájárul. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el. Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarokat. Vannak azonban vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.


Mitől függ, hogy milyen gyorsan ürül ki a szervezetből egy vitamin?

A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.

A vitaminok napi minimális és maximális beviteli értékei:
(mkg-mikrogramm, NE-Nemzetközi Egység, NK-nincs adat)

Vitaminok Nők Férfiak
  minimum maximum minimum maximum
Vitamin A 800 mkg 3,000 mkg 1000 mkg 3,000 mkg
Vitamin A NE 2,670 NE 10,000 NE 3,340 NE 10,000 NE
Vitamin B1 Tiamin 1.1 mg NK 1.2 mg NK
Vitamin B2 Riboflavin 1.2 mg NK 1.3 mg NK
Vitamin B3 Niacin 14 mg 35 mg 16 mg 35 mg
Vitamin B6 1.3 mg 25-100 mg 1.5 mg 25-100 mg
Vitamin B6 51 év felett 1.5 mg   1.7 mg  
Vitamin B12 3 mkg NK 3 mkg NK
Folsav 400 mkg 1,000 mkg 400 mkg 1,000 mkg
Pantoténsav 8 mg NK 8 mg NK
Biotin 30 mkg NK 30 mkg NK
Biotin 14-18 éves korosztály 25 mkg   25 mkg  
Vitamin C 100 mg 2,000 mg 100 mg 2,000 mg
Vitamin D 5 mkg 50 mkg 5 mkg 50 mkg

Vitamin D 51-70 korosztály
10 mkg   10 mkg  
Vitamin D 71 év felett 15 mkg   15 mkg  
Vitamin E 12 mg 300-1,000 mg 14 mg 300-1,000 mg
Vitamin K 65 mkg NK 70 mkg NK
Vitamin K 14-18 korosztály 50 mkg   50 mkg  



Melyek a legjobb természetes vitaminforrások?

A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek. A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyersen fogyasztani a zöldségeket és gyümölcsöket.

A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről.

Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Kép:
photostock / FreeDigitalPhotos.net
Getideaka / FreeDigitalPhotos.net







 
 
[ 2573 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x