HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-21
Címlap / Szépség-Egészség / Zsír: kell is, meg nem is a szívnek?

Zsír: kell is, meg nem is a szívnek?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-21

Sokat hallhattunk már az alacsony zsírtartalmú étrendről - szakértők szerint azonban a szívünk nem köszöni meg a diétát. Miért? 

 

Amennyiben eddig óvatosan kerültük a zsíros ételeket, hogy szívünk egészségét védjük, meglepő lehet számunkra ez a hír. Egy alacsony zsírtartalmú étrend nem véd a szívbetegségektől, ha nem fogyasztunk „jó zsírokat” is – derítette ki egy tanulmány. A cambridge-i egyetem kutatói az eddigi legnagyobb, szívbetegségeket kutató tanulmány keretén belül 25 ezer brit étrendjét követte. Valamennyien 40 és 79 év közöttiek voltak.

Kiderült, hogy azoknál, akik omega-6 zsírsavakban gazdag ételeket ettek – ez a zsírsav a zöldségolajokban, dióban, magvakban megtalálható -, jelentős mértékben csökkent a szívbetegségek kockázata. Azoknál ellenben, akik egyszerűen csak limitálták az egészségtelen telített zsírok bevitelét, nem csökkent ilyen mértékben a szívbajok rizikója.

A kutatók szerint a „zsírok egyensúlya” étrendünkben lehet a kulcsa a szívkoszorúér-betegségek megelőzésének, mely számos országban vezető haláloknak számít. Azt tanácsolni az embereknek, hogy csökkentsék étrendjükben a telített zsírokat, jó dolog, ám nem teljesen helytálló, mivel nem mondják meg nekik, mivel helyettesítsék azokat.

A tanulmányból kiderült, hogy a szívbetegségek kockázatának leginkább azok vannak kitéve, akik a legtöbb telített zsírt és kevés omega-6 zsírsavat fogyasztottak. Náluk 50 százalékkal nagyobb eséllyel alakult ki probléma, mint akiket a legkisebb rizikó fenyeget. Ez akkor is így volt, ha a kutatók egyéb tényezőket is számításba vettek, mint például az elhízást és a dohányzást.


A kutatók az 1990-es évek közepén vettek vérmintát az önkéntesektől, akiknek egészségét ezután 13 éven át nyomon követték, összehasonlítva a véráramban levő zsírokat a szívbetegségben szenvedőkével. Kay-Tee Khaw professzor, a tanulmány vezetője elmondta: nem egyértelmű, hogy a zsír rossz lenne a szívnek – felfedezésük alapján a telített zsírt többszörösen telítetlen zsírsavakra kellene cserélni a szívbetegségek kockázatának csökkentéséhez.

A vérben húsz zsírsav-típust találtak - ezt a múltban nehézkes lett volna kivitelezni -, és ennek alapján pontosabb képet kaptak az étrend hatásairól.

„Kapcsolatot találtunk a koszorúér-betegségek és bizonyos zsírsavak között, ám az összefüggés sokkal erősebb volt, amikor a különböző zsírok közti kapcsolatot vizsgáltuk.”

A telített zsírok különösen az olyan ételekben találhatók meg, mint a sajt, a keksz, a sütemények. Ha túl sokat eszünk belőlük, emeljük a vér koleszterin szintjét, mely növeli a szívbetegségek kockázatát. Szakemberek szerint egy férfinak 30 grammnál többet nem kellene ennie naponta, egy nőnél pedig 20 grammnál nem több telített zsír fogyasztása az elfogadható.

A legtöbb ember túllépi az egészséges határt. Khaw professzor szerint az egyre halmozódó bizonyítékok miatt érdemesebb omega- 6 zsírsavakra cserélni a telített zsírokat. Ezeket megtalálhatjuk az avokádóban, tojásban, a baromfihúsban, a kukorica- és a napraforgómagban.

Egyéb zsírsavak – így az omega-3, mely elsősorban a halolajban található meg, és az egyszeresen telítetlen zsírok láthatóan nem befolyásolják a szívkoszorúér-betegséget, ám a kutatók úgy gondolják, számos állapot esetében előnyösek. A telített zsírok, a koleszterin és a szívbetegségek összefüggése azonban már nagyon régóta bizonyított tény.


Búcsú Adrienn

A tanulmányt a PLoS Medicine szaklap közölte.

Forrás >>

Kép: FreeDigitalPhotos.net





 
 
[ 2021 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x