HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-07-24
Címlap / Szépség-Egészség / Az önbeteljesítő jóslatok

Dr. Csábi Bettina

Az önbeteljesítő jóslatok

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-07-24

Abban azt hiszem, mindannyian megegyezhetünk, hogy egy sportoló felkészítésében 40% a fizikai edzés-30% táplálkozás-40% mentális felkészítés. És meggyőződésem, hogy a mindennapi embereknél is ez van. Mert vannak olyan sémák, amiknek önbeteljesítő hatásuk van. Ez a cikk egy posztom következménye, ami címe az volt, hogy mi különbözteti meg a sikeres és sikertelen sportolókat egymástól.  

 

Tehát a cikkem szerint mi a különbség?

Egy képesség a sok közül, ami megkülönbözteti az igazán sikeres és a sikertelen sportolókat a pszichológia szerint- a SIKERES sportolók mentális hozzáállása.
A magabiztosság magas szintje megjön a sorozatos kemény edzésekkel, a maximális koncentráció miatt nem zavarják igazán külső ingerek, a folyamatos tanulás és fejlődés, sok befektetett munka a belső igényük, és a legfontosabb: nehéz helyzetben is képesek helytállni. Miért? Mert kiválóan alkalmazzák az egyik holtpont-kezelési technikát, azaz amikor már csak „fejből/szívből mennek”, akkor folyamatosan képesek önmagukat bátorítani, dicsérni.
Mi lenne, ha TE is megtanulnád ezt a képességet? Szeretni, dicsérni magad-mert ez a bajnok hozzáállás. És hidd el, sokkal többre leszel képes, mint amit gondoltál magadról!
„Én fogok győzni” – ennyi, és nem másokat kell legyőznöd, hanem még ellenfél esetén is saját magadat.

Honnan ered a hited?

Minden élsportolót, akit gyerekkorában megkérdeztek, hogy mi akar lenni, azt mondta, olimpiai bajnok, vagy világbajnok. Én is ezt mondtam, ebben hittem, tudtam, hogy sikerülni fog. Én minden este azzal feküdtem le 6 éves korom óta, hogy elképzeltem az életemet, amikor csak az edzésekkel fogok foglalkozni. Hányszor, mit edzek, milyen versenyre fogok menni, hogy kapom meg az övet. Ez rendkívül fontos abból a szempontból, hogy megerősítsük a hitünket. És tudtam, hogy így lesz, minden zsigeremben tudtam. Pedig soha egy bajnokot sem láttam a kisvárosban, ahol felnőttem, semmilyen példa nem állt előttem, mindig azt hallottam, „Te tanuljál csak, abból fogsz megélni, hogy többre vidd, mint mi”. De én tudtam. Tudtam, hogy sikerülni fog.

Mikor vagy nehezebb helyzetben? Akkor, ha olyan, vagy, mint én, azaz:

- egymást kölcsönösen kizáró kategóriákban gondolkodás, fekete-fehér, szürke árnyalatai kilőve
- általánosítasz egy esetből, pl. nem tudsz egy feladatot megcsinálni, és Te mindenben bénának érzed magadat
- negatív szűrés a komplex történésből / egy vizsgán mindenre válaszolsz. egyre nem, és azt érzed, semmit nem tudtál/
- negatív jövendőmondás /nem fog elvenni feleségül/
- felnagyítása másoknak , saját magad alulértékelése
- érzelmi logika negatív, és tényként kezeli /nem fog sikerülni, érzem/
- perfekcionalizmus: tökéletesnek kell lennem /a világnak csak győztesekre van szüksége/
- negatívnak címkézed magadat, vesztesnek
- perszonalizáció: ok nélkül felelősnek érzed magadat mások tetteiért /pl. egy meccsen kikaptok, és magadat okolod/.

Nos, ha ezekben a kategóriákban gondolkodsz, mint én is, többet kell dolgoznod a hiteden.


Hogy húzzad ki magadat a hajadnál fogna a nehéz szituációkban?

Első lépés a szituáció felismerése, hogy mi az a szituáció, ami előhozza benned a szorongást. Tudatosítani kell az autonóm gondolatokat, hogy most van az a szitu, amit utálok, és úgy érzem, nem hibázhatok, ez az első lépés. Ha sportoló vagy, azonnal tudod, miről beszélek, nekem a ringbe lépés előtti percek voltak ilyenek. Utáltam, szívből utáltam, ha már elindult a meccs, hideg fejjel tudtam gondolkodni, de addig valósággal szorongtam. Mindenkitől, bárki volt is az ellenfelem. Ha évek óta a diéták mókuskerekében vagy, ez a helyzet lehet, mikor agyilag elkattansz, és kipakolod a hűtőt. Lehet, hogy tudod, nem kellene. Teendő: tudod, mikor következik be, elmész sétálni, elkezdesz tornázni, takarítasz, vagy a lézerfókusz valami munkára. Ez az első tehát, amikor már felismered a szituációt.

Aztán én átstrukturálom, hogy mi bizonyítja azt a gondolatot, amit gondolok, pl. ugyanolyan jó az ellenfelem, mint én, vagy jobb, azaz mekkora volt a torzítás. Cél, tudatosítani, hogy ez nem a valóság. Ha mégis jobb volt nálam-mert többször volt ilyen-, akkor tudtam, hogy annyira, mint én, nem lehet erős lelkileg, neki nem az élete múlik a győzelmen. Aztán ha mégis, akkor rágondoltam a befektetett munkára. Ha neked fogyni kell, és kibírod, hogy ne tépd fel a hűtőt, akkor következő teendő valami korlát, ami megakadályoz téged, például én amikor fogyasztottam, írtam a hűtőre, mit ettem. És szégyelltem volna magam előtt ráírni, hogy melléettem.

Harmadik lépésben reális gondolatot veszek elő, ahogy érzem, hogy gyengül a teljesítményem, újrafókuszálok, mégpedig úgy, hogy rendben lesz, lassítok, előveszek holtpont kezelési technikákat.

És a pozitív megerősítések

A sportolónak rendkívüli elkötelezettséget kell mutatnia a sport szeretetéhez, az edzéstervhez és a szellemi felkészüléshez. Még pozitív megerősítés hiányában is. Ez a magja az önfegyelmezésnek a sportban. Ha életmódot váltasz, nem jöhetsz azzal, hogy „nem támogat a család”- neked kell megtenned mindent, vagy a családodnak? Kinek a célját valósítod meg? Magadért Te vagy a felelős. De a másiknak könnyebb, mert segítenek neki. De a harmadiknak lehet, hogy nehezebb. Az érdekel valakit, hogy neked milyen erőfeszítésedbe kerül elérni a célodat? Elárulom, hogy senkit. Sportolók gyakran hivatkoznak arra, hogy „de olyan meleg volt, szakadt az eső, stb”- sportolók, és nem bajnokok. És a többiek fejére nem szakadt? Dehogynem.

A mentális keménységet elsődlegesen a sportoló cselekedetei határoznak meg. A következőkre utal:

• a balszerencse gyors legyőzése és szembeszállás a kihívást jelentő helyzetekkel nagyobb erőfeszítéssel és magabiztossággal (azaz mentális keménység);
• felelősségérzet a saját teljesítőképesség és eredmények felé (a kontroll belső helye);
• ésszerű, mégis kihívást jelentő kockázatvállalás az ellenfél és saját erősségeinek és gyengeségeinek felmérésekor (kockázatvállalás);
• az észlelt stressz csökkentése; és
• optimális teljesítés mindenkor, még a lehetetlen helyzetben is.

Ez kivetítve egy diétára olyan, mint amikor tudatosan gátolni próbálja a környezeted az életmódváltást egy „wellness hétvégén”ami leginkább a hízásról szól sokaknak, ahol jön fogás a másik után, és téged folyamatosan a nem éppen neked való fogások felé csábítgatnak az „egy falattól nem lesz bajod” szöveggel.

Konzekvencia: nem a küldő megerősítésekre kell várakoznia, hanem ahogy a cikkben is szerepelt, saját magadat kell erősítened. Ha tudod, hogy mit akarsz, összerakod fejben, ápolod lélekben folyamatosan, olyan belső motivációdnak kell, hogy legyen, ami mindenen átsegít. És ha azt mondod, hogy „sikerül”, akkor sikerülni fog. Csak gondolkozz úgy, mint egy bajnok!



 
 
[7520]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot


x