Evolúciós gócpontok a korallzátonyok
Címlap / Kütyü és tudomány / Evolúciós gócpontok a korallzátonyok

Evolúciós gócpontok a korallzátonyok

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-09-18

A korallzátonyok sokkal több új fajnak adnak életet, mint a többi trópusi tengeri élőhely - derül ki egy német tanulmányból.

A kutatók kövületek segítségével számították ki az evolúció ütemét az utóbbi 540 millió évben.

A korallzátonyokon 50 százalékkal gyorsabban alakultak ki az új fajok, mint más élőhelyeken - közölték a berlini Humboldt Egyetem kutatói a Science című folyóiratban. Ez egyben azt jelenti, hogy ezeknek az élőhelyeknek az elvesztése egyben csökkentené az új fajok kialakulásának esélyét is a jövőben. A korallzátonyok fajgazdagsága az esőerdőkével vetekszik.

A kutatást vezető Wolfgang Kiessling kollégáival a bentikus - más néven tengerfenéki - élőlények legkorábbi bizonyítékait kereste a kövületekben. Ezek jól dokumentálják az evolúciót, hiszen miután elpusztulnak, a tengerfenéken maradnak, és gyakran eredeti élőhelyük maradványaival együtt kövülnek meg.

Az evolúcióbiológusoknak egészen a kambriumi robbanásig sikerült kövületeket találniuk. Ekkor, 540 millió évvel ezelőtt alakult ki valószínűleg a bonyolult élőlények túlnyomó többsége. A hatalmas adatmennyiséget egy 2000-ben kezdődött nemzetközi program, a paleobiológiai adatbázis segítségével állították össze. A kövületek geológiai környezetéből pontosan meg tudták állapítani, hogy melyik faj hol fordult elő.

A tanulmány bizonyítja, hogy a korallzátonyok még annál is fontosabbak, mint azt eddig hitték - mondta Kiessling a BBC News-nak -, nem csak ökológiai, hanem evolúciós szempontból is.

Jelenleg a korallzátonyok két százaléka tűnik el évente a bolygóról, elsősorban az óceánok felmelegedése miatt, amely kifehéríti a korallokat, és gátolja növekedésüket. Az óceánok savasodása pedig megnehezíti a korallváz építését.