HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-11-14
Címlap / Kütyü és tudomány / Német kutatók szerint téved a NASA

Német kutatók szerint téved a NASA

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-11-14

A hét híre volt, hogy foszfor helyett arzént épít be életfontosságú makromolekuláiba az a baktérium törzs, amelyet a kaliforniai Mono-tó üledékében találtak a NASA mikrobiológusai. A biológusok eddig úgy tudták: a foszfor nélkülözhetetlen a földi élet szempontjából. Ugyanakkor német kutatók kétségbe vonják az amerikai felfedezés jelentőségét.

A Halomonadaceae baktériumcsalád eddig ismeretlen GFAJ-1 jelű törzsét a Felisa Wolfe-Simon vezette kutatócsoport fedezte fel. A fiatal mikrobiológus a NASA sajtótájékoztatóján elmondta: munkája során azt vizsgálja, hogy az élet szempontjából nélkülözhetetlennek tartott, úgynevezett elsődleges biogén anyagok helyettesíthetőek-e más elemekkel.

Valamennyi ismert földi élet, az egysejtű szervezetektől az emberig mindösszesen hat alapvető elemre - szén,  hidrogén, nitrogén, oxigén, kén, foszfor - épül. Ezekből alakulnak ki a minden élő szervezetben megtalálható fehérjék, a nukleinsavak és a lipidek. A biológusok eddig úgy vélték, hogy a hat elem megléte szükséges előfeltétele az élet kialakulásának, hiszen valamennyi eddig ismert földi életforma ezekre épül. Ezt a meggyőződést vonta kétségbe a NASA tudósainak bejelentése.

Johann Haider mikrobiológus a Marburgi Egyetem munkatársa viszont az amerikai bejelentés jelentőségét vitatja, és azt állítja, hogy az egész csak egy nagy lufi. Szerinte a részletes adatok nem támasztják alá, hogy új életforma jött volna létre, nyilatkozta a kutató az egyik német tv-nek, az MDR-nek.

Egy másik német kutató, a biokémikus Karl-Heinz van Pee (Drezdai Egyetem) úgy véli, hogy a tanulmány nem tudta teljesen "foszformentessé" tenni a felfedezést, így nem kell újraírni a biokémiát, legföljebb egy lábjegyzetet kell hozzátenni az eddigiekhez.

Ami az előzményeket illeti:

A NASA mikrobiológusai a kaliforniai Mono-tó üledékéből vett mintákból izolálták a különleges baktériumtörzset. A 2000 méter magasan fekvő tó az élet szempontjából barátságtalan hely: vize sós, erősen lúgos kémhatású, és magas koncentrációban található benne az arzén. A kutatók laboratóriumi körülmények között arzenátban dús táptalajon tenyésztették a tóban talált baktériumokat. - A GFAJ-1 felvette az arzenátot, és beépítette azt nem csupán a DNS láncába, hanem egyéb olyan létfontosságú makromolekuláiba is, mint a fehérjék - mondta Felisa Wolfe-Simon.

A kutatók egyelőre még nem tudják, hogyan volt erre képes a baktérium, mint ahogyan azt sem, hogy az arzén tartalmú szerves molekulák milyen módon változtatják meg az ismert biokémiai folyamatokat. Arra a kérdésre, amely szerint a foszfor mellett a többi biogén elemről is kiderülhet-e, hogy lecserélhetőek más anyagokra, Felisa Wolfe-Simon úgy nyilatkozott: nem kizárt, hogy fognak még találni olyan kémiai elemeket, amelyek képesek helyettesíteni a hat biogén elemet, köztük akár a szenet is.

A megdöbbentő eredményt bejelentő kutatók úgy vélekedtek: a felfedezés rávilágít arra, hogy valójában mennyire keveset tudunk az életről, illetve az annak kialakulásához és fennmaradáshoz szükséges feltételekről. A mostani eredmény jelentősen megváltoztathatja a földönkívüli élet utáni kutatást is - hangzott el a sajtótájékoztatón.

- GFAJ-1 baktériumtörzs meglepő képessége arra késztetheti az élet nyomait távoli égitesteken kereső kutatókat, hogy vizsgálódási körüket terjesszék ki, és olyan bolygókon is keressék az élet jeleit, amelyekről eddig úgy tartották, hogy az azon uralkodó körülmények miatt az élet megjelenése kizárt - hangsúlyozta Mary Voytek, a NASA asztrobiológiai programjának igazgatója.

Hasonlóan vélekedett Steven Benner kémikus is, aki szerint bolygónkon azért lehetnek ritkák a felfedezett baktériumhoz hasonló életformák, mert az arzén által létrehozott kötés Földi körülmények között instabil, könnyen felbomlik. A Naptól távolabbi égitesteken, ahol a hőmérséklet jóval alacsonyabb a földinél, az arzénvegyületek stabilabbak lehetnek a foszfátvegyületeknél. A kémikus úgy véli: a Szaturnusz legnagyobb holdján, a Titánon kellően hideg van ahhoz, hogy az esetlegesen kialakult élet foszfor helyett arzén alapú legyen.

/img/hirdetes/2019/csengettyu.jpg