Molekuláris kapcsoló riasztja az immunrendszert vírusfertőzésnél...
Címlap / Kütyü és tudomány / Molekuláris kapcsoló riasztja az immunrendszert vírusfertőzésnél

Molekuláris kapcsoló riasztja az immunrendszert vírusfertőzésnél

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-04-19

Francia kutatóknak sikerült azonosítaniuk azt a molekuláris kapcsolót, amely a retrovírusok behatolásakor elindítja a veleszületett immunválaszt testünkben - írta közleményében az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, az EMBL.

Egy banktrezorhoz hasonlóan a sejteknek is megvan a maguk érzékelő- és riasztórendszerük, amely észleli és jelzi a területre behatoló idegent. A franciaországi Grenoble-ban lévő EMBL kutatói azonosították azokat a lépéseket, amelyekkel a sejtjeinkben őrködő fehérjék észlelik a betolakodó retrovírusokat és riasztják a környező sejteket.

A Cell című tudományos folyóirat legfrissebb számában közzétett tanulmány jelentős előrelépést jelent az emberi szervezet veleszületett immunválaszának megértésében, mert megmutatja, hogyan válaszolnak sejtjeink a lehető leggyorsabban olyan retrovírusokra, mint az influenza vagy a hepatitisz vírusa.

Az őrfeladatot speciális fehérjék látják el, ezek az úgynevezett mintázatfelismerő receptorok, amelyek ráismernek a betolakodóra jellemző egyedi mintázatra, és hozzákapcsolódnak. Ez a kötődés megváltoztatja a fehérje alakját, térszerkezetét, ami egy sor lépésen keresztül elvezet oda, hogy a környező sejtek is értesülnek a vírustámadásról. Az EMBL kutatói ennek a molekuláris észlelésnek és jeladásnak a lépéseit írták most le.