Gyerek a kocsiban
Címlap / Kütyü és tudomány / Gyerek a kocsiban

Gyerek a kocsiban

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-28

A gyerekülés kiválasztása a legtöbb családban a papa dolga. A mamák csak ritkán adják hozzá praktikus szempontjaikat a vásárláshoz. Az árubőség persze nagyon jó dolog, ám valóban nem mindegy, hogy a sok helyütt kínált, sokféle cikkből miféle szempontok alapján érdemes kiszemelni azt a bizonyosat, amivel aztán nincs többé gond. Akinek már van gyermeke (és autója is), nyilván tapasztalja, milyen óriási felelősséggel jár a gyermek biztonságos szállítása. Annak pedig, aki most várja első babáját, ismételten fölhívjuk a figyelmét: a babakelengyén, bútoron, játékokon és babakocsin túl érdemes a megvásárolandó holmik listájára a biztonsági gyermekülést is fölírni. 

A gyerekülés kiválasztása a legtöbb családban a papa dolga. A mamák csak ritkán adják hozzá praktikus szempontjaikat a vásárláshoz. Az árubőség persze nagyon jó dolog, ám valóban nem mindegy, hogy a sok helyütt kínált, sokféle cikkből miféle szempontok alapján érdemes kiszemelni azt a bizonyosat, amivel aztán nincs többé gond. Akinek már van gyermeke (és autója is), nyilván tapasztalja, milyen óriási felelősséggel jár a gyermek biztonságos szállítása. Annak pedig, aki most várja első babáját, ismételten fölhívjuk a figyelmét: a babakelengyén, bútoron, játékokon és babakocsin túl érdemes a megvásárolandó holmik listájára a biztonsági gyermekülést is fölírni.

A látszat csalóka
Amikor a baba még apró, a szülők elsősorban úgynevezett biztonsági gyermekülést és hordozót használnak arra, hogy a gyermeket személyautóban szállítsák. Csecsemőknek ez az eszköz minden szempontból tökéletesen alkalmas, de a babák gyorsan fejlődnek, ezért viszonylag hamar kinövik a hordozót. Sokan úgy gondolják, nem érdemes a hordozót csakhamar a nagyobbaknak is való biztonsági gyermekülésre cserélni, ehelyett inkább rögtön olyan gyermekülést vesznek, amely születéstől 18 kilóig (körülbelül 4 éves korig) kiszolgálja a csemetét.

Nem biztos azonban, hogy ez a legtakarékosabb megoldás, két okból sem. Egyrészt a biztonsági gyermekülést és hordozót a kicsi elég sokáig, 10-13 hónapos koráig használhatja (erről részletesen írtunk a Baba Magazin 2001. januári számában, a Nagyító alatt rovatban). Másfelől a 0-18 kilogrammos biztonsági gyermekülés igazából nem jelent végleges megoldást, hiszen biztonsági gyermekülést egészen 12 éves korig kell használni, ezért a 0-18 kategóriájú ülést előbb-utóbb egy nagyobb korosztálynak és súlycsoportnak kialakított biztonsági gyermekülés váltja föl.

Első a biztonság
Ha a gyermek még nem érte el a 10 kg-os súlyhatárt, ezeket az üléseket menetiránynak háttal kell rögzíteni az autóban (tíz kiló fölött a gyerek már menetiránynak megfelelően utazik). Ezek az ülések többnyire dönthetők - ami az egészen piciknek nagyon előnyös -, ám ez később veszélyt is rejthet. A menetiránynak háttal utazó apróság valóban akkor érzi magát kényelmesen, ha a gyermekülésben félig fekvő helyzetet vehet föl. De éppen ebben az életszakaszban mutatkoznak nagy különbségek a gyermekek között. Lehet, hogy egy tízkilós baba alig egyéves, ezért még a félig fekvő helyzet lenne kényelmes neki, más gyermek pedig már a kettőt is betöltötte. Menetiránynak megfelelően viszont már nem ajánlatos dönteni az ülést, hiszen egy esetleges ütközésnél a teste lefelé indul meg.

Az öv meggátolja ugyan, hogy a test kicsússzon az ülésből, ám a fej hirtelen nagy erővel előrebillen, ami végső esetben nyakcsigolyatöréssel járhat. Ülő helyzetben az ütközés így hat: a test csípőből mozog, összegörnyed, ezért a fej a testtel együtt egyenletesen lassul. Fontos hangsúlyozni, hogy biztonsági gyermekülést csakis a megfelelően széles típus- és méretválasztékot nyújtó szakboltokban érdemes vásárolni. Itt szakképzett eladók adnak komoly szaktanácsot, és a termékeket demonstrációs padon próbálhatjuk ki. Ha csak tehetjük, a vásárláskor vigyük magunkkal gyermekünket, és addig válogassunk az eladó segítségével, amíg rá nem találunk a legmegfelelőbb biztonsági gyermekülésre.

Mi a legjobb megoldás a gyermek biztonsága szempontjából?
A Brendon Babaáruházak Váci úti üzletvezetőjéhez fordultunk szaktanácsért. A szakember szerint egy babának legjobb, ha az autóba is beköthető hordozóban szállítjuk. Amikor viszont kinövi az ülést (emlékszünk: a fej középvonala nem haladhatja meg a támla magasságát), egy neki megfelelő biztonsági gyermekülés garantálhatja leginkább a testi épségét. A Baba Magazin januári számában már bemutattuk a biztonsági gyermekülések kategóriáit, a súlyhatárokat, a hordozóhoz kapható tartozékokat, a kiegészítőket. Most néhány biztonsági gyermekülést mutatunk be részletesebben.

Minőségi hármas
A Concord Fixmax, a Concord Lift, illetve a Cosco High Back Booster elnevezésű biztonsági gyermekülések egyaránt magas minőséget képviselnek, és tökéletesen megfelelnek az ECE 44/03-as legmodernebb szabványnak. A Concord Fixmax biztonsági gyermekülés 9-től 36 kilogrammig (nagyjából 9 hónaptól 12 éves korig) garantálja a gyermek biztonságos szállítását a gépkocsiban. Két egységből: egy ülőrészből és egy levehető háttámlából áll.

A szerkezet úgynevezett image alapra épül. A háttámlával együtt 25 kilós súlyhatárig (6-7 éves korig) használható, mert ebben az életkori tartományban a gyermek fejének középvonala a támla magasága alatt van. Az említett súlyhatár fölött a háttámla eltávolítható, és ilyenkor választás elé kerül a szülő: az ülőrészt magasítóként használhatja, illetve ezt a Concord Lift biztonsági gyermekülés háttámlájához csatlakoztathatja, amely kompatibilis a Fixmax ülőrészével.

A két megoldás között alapvető különbség van. Önmagában a magasító nem elég ahhoz, hogy egy esetleges ütközésnél a gyermek gerincének stabil védelmét garantálja. Ezzel szemben a háttámlával összeillesztett megoldás nemcsak gerincvédelmet, hanem - a támla oldalrészének kialakítása révén - komoly csípővédelmet is nyújt. Gondoljunk bele: egy csípőtörés a növekedésben lévő gyermeknél fejlődési deformitást is okozhat (ami főleg a kislányoknál nagyon komoly következményekkel járhat felnőtt korban), nem beszélve a csípőtörés nagyon hosszú gyógyulási időtartamáról. Oldalirányú ütközésnél pedig szintén jól védi a gyermek fejét a kocsiba esetlegesen behatoló külső tárgyaktól.

Az optimális övvezetés megakadályozza, hogy az öv a gyermek nyakát fojtsa vagy a nyakbőrbe vágjon. Mindig mérlegelni kell tehát, hogy a gyermek elég fejlett-e a háttámla nélküli utazáshoz. A háttámla általában jóval nagyobb biztonságot ad, jobban tartja a gyermek felsőtestét, ami például hirtelen irányváltáskor is elsődleges kérdés. A Fixmaxot 5 pontos belső övrendszerrel látták el. Az ülés szükség esetén megdönthető. Ez a típus alkalmas arra, hogy 2 vagy 3 pontos biztonsági övvel is rögzítsük. A Fixmaxot nagyon könnyű bekötni az autóba. A gyermekülés akkor biztonságos, ha a fej, a csípő, a gerinc és a test oldalának védelmét egyidejűleg maximálisan garantálja.

Merev háttámlája miatt rendkívül jól védi a gyermek gerincét a Concord Lift. Ezt a biztonsági gyermekülést 15 kilogrammtól (3 éves kortól) lehet használni. Ebben az életkorban már nem szükséges az ülésbe épített övrendszer, ezért itt a gyermeket a gépkocsi saját öve rögzíti. A merev háttámla fejtámasza 5 fokozatba állítható. Ez azért fontos, mert a gyermek testmagasságának növekedésével fokozatosan emelhetjük a támasz magasságát, így a gyermek feje a külső behatásoktól bármely életkorban maximálisan védhető, illetve folyamatosan biztosítható a már említett optimális mellkasi övvezetés. Kiegészítőként vásárolhatunk hozzá úgynevezett dupla heveder szettet, ami több szempontból jó megoldás: az ülést a kocsi háttámlájához rögzíthetjük, így fékezésnél (ha a gyermek nem ül benne) a gyermekülés nem röpül a nyakunkba. Amennyiben a gyermek benne csücsül, a dupla heveder segítségével az ülés jobban helyben tartható.

Egyetlen héjból öntik a Cosco High Back Boostert, amelynek anyagát az űrtechnikában használatos műanyagok adják. 9-tól 36 kilogrammig (9 hónapos kortól 12 éves korig) használható. A többi biztonsági gyermeküléshez képest ennek van a legnagyobb belső tere. 105 centiméter magasságig beépített 5 pontos övrendszer fogja a gyermeket, később ez eltávolítható, s a kocsi saját biztonsági övét kell használni (ezt egy speciális 3 fokozatú övvezető rendszer segíti). Két típusa szerint az övfeszesség manuálisan, illetve központi módon állítható.

Concord Fixmaxot, illetve a Cosco High Back Boostert egy neves nyugati légitársaság is tesztelte, méghozzá valós helyzetben: repülés és zuhanás közben. A gyermekülések a legszigorúbb légi próbát is kiállták. E két biztonsági gyermekülésben beépített központi övfeszítő rendszer működik, aminek főképp télen vehetjük hasznát. Gondoljuk csak el, mennyire megkönnyíti a dolgunkat, ha nem kell minduntalan kézzel változtatnunk a feszességen, amikor már jól fűt az autónk, és le kell vennünk a gyerekről a kabátot.

Praktikus kiegészítők a gépkocsiban
1. A lábtartó két szempontból is előnyös: egyrészt a gyermek lába nem zsibbad el, másrészt nem rugdalja össze az autó ülésének hátát (ami főleg latyakos időszakban kínos).
2. A rugalmas nyakpárna védi a gyermeket a kisebb rándulásoktól, s alváskor a kicsi erre hajthatja a fejét
3. Az övvédő megakadályozza, hogy az öv kidörzsölje a gyermek bőrét. Ennek különösen nyáron vesszük hasznát, amikor a gyermeken kevés és vékony ruha van.
4. Az ablakra rögzíthető zenélő játék, illetve a...
5. ...plüss játékpult jó mulatság a gyermeknek, főként hosszabb utazások idején.

A praktikus kiegészítőket a szakemberek komolyan tesztelték menet közben, és megállapították, hogy szélsőséges esetben sem okozhatnak sérülést a gyermeknek.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 19779 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x