Rosszabbul alszanak a nők?
Címlap / Psziché / Rosszabbul alszanak a nők?

Rosszabbul alszanak a nők?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-05-26

Álmatlan éjszakái mindenkinek vannak, a férfiaknak a nők miatt, míg a nőknek a férfiak miatt. Persze a rossz alvás hátterében állhatnak hétköznapi gondok, betegségek vagy éppen a belső ritmusunk elállítódása is. Ha a problémák hasonlóak, a nők miért alszanak mégis bizonyítottan rosszabbul, mint a férfiak? 

 

A felnőtt magyar nők több mint kétharmada tapasztalt alvási problémákat
Egy széles körű Internetes felmérése alapján, melyet 2009-ben végeztek 7 európai országban – köztük Magyarországon is –, kiderült, hogy a magyar nők 68%-a tapasztalt alvási panaszokat az elmúlt évben, míg a felnőtt átlag 60% volt. Egyéb nemzetközi adatok azt mutatják, hogy a nők körében egyes alvászavarok – különösen az alvási elégtelenség, vagy szaknyelven inszomnia – gyakoribbak, mint férfiak között.

Mi az alvási elégtelenség, vagyis inszomnia?
Az alvási elégtelenség (inszomnia) több módon megnyilvánulhat: elalvási zavar, átalvási zavar, visszaalvási képtelenséggel járó  korai ébredés, gyakori éjszakai felébredések, és ezek mellett vagy önállóan (elegendő idejű alvás mellett) nem megfelelő minőségű, vagyis nem pihentető alvás formájában. Az inszomnia jelentőségét a vele járó nappali tünetek határozzák meg: fáradtság, álmosság, ingerlékenység, szorongás, rossz hangulat, koncentrálási nehézségek, munkaképesség-csökkenés, a baleseti veszély növekedése stb. Az inszomnia tünetcsoport, melynek hátterében számos belgyógyászati, ideggyógyászati vagy pszichiátriai betegség vagy más alvászavar állhat, de társbetegség fennállása nélkül is gyakori. Ilyenkor oka általában a rendszertelen életmód, az alvásnak nem kedvező szokások, a hétköznapi stressz, és a napi bioritmus felbomlása, „belső óránk” nem megfelelő működése.



Mi lehet annak az oka, hogy a gyengébb nem gyakrabban szenved az álmatlanságtól és annak következményeitől?

A háttérben számos ok állhat, ezek sokszor együttesen fejtik ki a jó alvást elrontó hatásukat.

A hormonok a felelősek?
Havi ciklusok
Fontos tényező a hormonális változás, hiszen a menstruációs ciklussal a női nemi hormonok szintje hónapról-hónapra periodikusán változik. Ez különösen a menstruációt megelőző napokban vezethet rossz alváshoz, és gyakran társulhat a ciklust megelőző egyéb tünetekkel. Ilyenkor gyakran hangulati változások is észlelhetőek: kedvetlenség vagy kifejezett rosszkedv, ingerlékenység, feszültség. A hangulati ingadozásokkal pedig szinte törvényszerűen együtt járnak az alvási problémák.

Terhesség  és menopauza
Az alvást a terhesség és a menopauza (a havi ciklusnak a kor előrehaladtával történő fokozatos elmaradása) is negatívan befolyásolja. A terhesség alatti alvászavarok akár a nők háromnegyedét is érinthetik. A terhesség első harmadában a kismamák gyakran inkább többet alszanak, de pihenésüket már ekkor is zavarhatja pl. a hányinger.  A terhesség vége felé haladva pedig egyre szaporodnak az olyan tünetek, melyek kellemetlenséget okoznak az éjszakai pihenés során is: derékfájás, gyakori vizelési inger, jósló fájások. Terhesség alatt az inszomnia mellett más alvásbetegségek is előfordulhatnak, ilyen például a nyugtalan láb szindróma, vagy a felső légutak alvás közbeni beszűkülésével pl. légzési nehézséggel járó állapotok. 

A változó korban viszont a női hormonműködés fokozatos csökkenése lehet az alvászavar egyik oka az alvást veszélyeztető számos tényező közül.

HarmoNet tipp:
Alvászavaros baba? Túlsúlyos felnőtt! >>

Korral jár?

A nők rossz alvásának gyakoriságában azonban pusztán az egyik ok a női nemi hormonműködés folyamatos változása. A hormonális változások mellett minden korban vannak egyéb tényezők is, amelyek ronthatják a nők esélyeit a pihentető alvásra. A hormonálisan aktív női időszakban például a nők egyéb területen is nagyon aktívak: számos, sokszor nehezen összeegyeztethető feladattal kell megbirkózniuk. A munkában a nőknek ugyanúgy helyt kell állniuk, mint a férfiaknak, ugyanakkor a hagyományos női feladatok jelentős részét továbbra is ők végzik: a háztartási munkáért továbbra sem állnak sorba a jelentkezők, és a gyermeknevelés is gyakran a nőkre marad. Mindezek miatt a nők hétköznapi stressz szintje magasabb és gyakoribbak egyes, a hétköznapi stresszhez sokszor társuló betegségek is: a depresszió és szorongásos zavarok. A stressz, a depresszió és a szorongás pedig nagyon gyakran és könnyen társul alvászavarral. 

A változó kor sem csak a hormonális változásokról szól: a kor előrehaladtával egyre több alvást negatívan befolyásoló társbetegség alakulhat ki (pl. magas vérnyomás, szív-érrendszeri betegségek, depresszió  stb.), ráadásul gyengülhet a belső „biológiai óra” működése is – ez utóbbi elsősorban 55 év felett válik gyakoribbá. Ilyenkor sokan össze-vissza kísérleteznek szomszédtól, innen-onnan kapott praktikákkal, amik többet árthatnak az alvásnak, mint használnak. A belső órát „fel lehet húzni”, hogy megfelelően járjon, ehhez azonban háziorvosunktól kérjünk megoldást. Az alvászavarok kezelése komoly fejlődésen ment keresztül: háziorvosunk számos gyógyszeres és nem gyógyszeres kezelési móddal segíthet, így ma már lehetőség van a megzavart belső óra újraállítására is. 



Valóban másfélszer nagyobb valószínűséggel fordul elő az alvászavarok a nőknél, mint férfiaknál?

Van még egy el nem hanyagolható tényező: mivel a nők bajaikat sokkal inkább megosztják másokkal, és sokkal könnyebben kérnek segítséget, így hamarabb fordulnak orvoshoz is, mint a férfiak. Ezért a nők körében a betegségek felismerése sokkal egyszerűbb, mint a férfiaknál.

Mit tehetnek a nők azért, hogy jól aludjanak?
  • Elsősorban, éljenek rendszeres napirend szerinti életmódot – ez a gyermeknevelésben is segít, hiszen a gyermekeknek is rendszerre van szükségük mindennapjaikban.
  • Mozogjanak rendszeresen – ez, amellett, hogy enyhíti a többi menstruáció előtti tünetet, a stressz levezetésének az egyik leghatékonyabb módja is, és csökkenti a depresszió kockázatát.
  • Figyeljenek oda a lelki egyensúlyukra: a tudatos stressz kezelés mellett biztosítsanak maguknak rendszeres feltöltődési, kikapcsolódási lehetőséget is: ne az anyuka szempontjai és igényei legyenek mindig az utolsók a szabadidő tervezésénél.
  • Egy hónapnál tovább fennálló alvászavar esetén azonban mindenképp forduljanak orvoshoz, mert az alvászavar jelezhet más, komolyabb betegséget is, ezeket mindenképpen érdemes kizárni.

HarmoNet tipp: Teliholdas õrület? - Dehogy! Ismerd meg a Hold hatásait! >>

A Pihent Agyúak Társasága (PAT) szemléletváltást sürget az alvással kapcsolatos gondolkodásban. Célunk, hogy a tartós kialvatlanságtól szenvedők forduljanak orvoshoz, mielőtt problémájuknak súlyosabb egészségügyi, társadalmi, családi és szociális következményei lesznek. Különösen veszélyeztetett az 55 év feletti korosztály: ebben a korban válnak gyakoribbá az alvásproblémák. Ilyenkor fontos felkeresni háziorvosunkat – ő tudja megállapítani, hogy az alvászavar hátterében valamilyen komoly betegség áll-e, vagy egyszerűen a belső óra elállítódásáról van szó, ami megfelelő kezeléssel ma már helyreállítható.

Pihent Agyúak Társasága






 
 
[ 1269 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x