Fogyaszthatod? Mindent a margarinról!
Címlap / Szépség-Egészség / Fogyaszthatod? Mindent a margarinról!

Fogyaszthatod? Mindent a margarinról!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-09-28

Egyre több élelmiszerről halljuk, hogy káros és egészségtelen számunkra. A margarin kérdése, mint sokszorosan feldolgozott zsiradéké egészen vitatott. Egyesek szívbarátnak és diétásnak, mások szennyezettnek és táplálékként értéktelennek tartják. Mi az igazság? 


Rendezvénynaptár
Margarinos jó reggelt
Egyik nap kora reggel lementem vásárolni. A margarinos polcnál két idősebb hölgy álldogált, eltakarva előlem a kínálatot. Elmélyülten nézegették a különböző margarinos dobozokat. Rohanó típusú ember lévén először idegesen toporogtam mögöttük, aztán jobb dolgom nem lévén hallgatózni kezdtem. A polcok előtt az egyik néni azt magyarázta a másiknak, hogy otthon elfogyott a margarin és a papával pirítóst akarnak enni, de tegnap az xy tévéadón xy műsorában azt mondták, hogy a margarin veszélyes és akkor inkább már a vaj, de hát ők a papával már úgy megszokták a margarint, és most nem tudja, mit tegyen.

Nagy volt a kísértés, hogy kiselőadásba kezdjek, de egy okoskodó_toporgó_kosaras_akárkitől talán nem vették volna jónéven. Csendben tovább álltam és eldöntöttem, hogy legközelebb a margarinról írok.

Hogyan készül?
1870-ben sikerült előállítani első ízben margarint (marhafaggyúból és fölözött tejből) és gyöngyházfénye miatt margarinnak nevezték el, ami görögül gyöngyöt jelent. Azóta a margarin már sokkal gazdagabb ízvilágú és az állaga is sokat fejlődött.

A margarin gyártás alapanyaga, fehér színű, nehezen kenhető és jellegtelen ízű és illatú anyag, amit a növényi olajok keményítésével kapnak.

A margarin zsír- és vizes fázisból áll. A zsírfázis részben a keményített zsiradék, részben természetes növényi zsírok (leggyakrabban kókuszzsír és pálmaolaj), részben lágy olajok keveréke. A lágyolajként a legkellemesebb ízű olajféléket választják, például napraforgóolaj, szezámolaj stb. A zsiradékhoz zsírban oldódó vitaminokat adnak, színezés céljából pedig béta karotint. A margarin aromakomponenseit vajkultúrával állítják elő vagy mesterségesen adagolják.

A margarin vizes fázisa lefölözött aludttejből vagy tejsavó és víz keverékéből vagy csak vízből áll. A vizes fázishoz sót kevernek és citrom- vagy tejsavval, beállítják a pH értékét, ami nem csak az eltarthatóságban játszik nagy szerepet, hanem a terméknek kellemes, friss ízt is ad.

A keveréket pasztőrözik, lehűtik, miközben egyenletesen keverik, gyúrják, aminek köszönhetően a margarin hidegen is könnyen kenhető.



Az olaj keményítése során keletkeznek a transz- zsírsavak. A megengedett transz-zsírsav tartalmat szigorúan szabályozzák, 1% alatt kell tartani (régebben akár a 10%-ot is elérte), amit speciális eljárásokkal biztosítani tudnak.

Margarin fogyasztás
A margarin egyre jobban hódít még akkor is ha „karrierjét” időnként megzavarják a médiában felröppent rémhírek, miszerint veszélyes.

A margarin fogyasztás egyre nő és a növekvő igénynek köszönhetően a margarinok széles választéka jelent meg a piacon. A legszembetűnőbb különbség a termékek zsírtartalma között tapasztalható. A gyártók egyre kisebb zsírtartalomra törekednek mind az étkezési mind a sütőmargarinok esetében. A zsírtartalom csökkentését úgy oldják meg, hogy nagyobb a víz- és kisebb a zsírhányada a terméknek.

HarmoNet tipp:
Hizlal, fogyaszt, egészséges? - Jól tudod? >>

A gyártók különleges igényeket is próbálnak kielégíteni, így van például növényi szterinnel dúsított margarin vagy az átlagoshoz képest magasabb E- vitamin tartalmú termék.

Nem kell margarinon „élni". Egészségünket azonban jobban szolgálja, ha hosszútávon inkább margarint fogyasztunk és ritkábban, kis mennyiségben állati eredetű zsírokat pl. vaj, kacsazsír stb. Tehát a kiegyensúlyozott táplálkozás része lehet a vaj vagy más állati zsiradék, ha a fogyasztás gyakoriságára és mennyiségére odafigyelünk.

Amit tudni érdemes
  • A sütéshez, főzéshez gyártott margarinok kevesebb aromaanyagot tartalmaznak, mint a közvetlenül fogyasztásra szántak. A kevesebb aromaanyag lehetővé teszi, hogy a fűszerek, nyersanyagok zamatanyagai érvényesüljenek.
  • A kemény „kocka” margarinok elsősorban sütemények készítéséhez alkalmasak, ezeknek a legnagyobb a zsírtartalmúk így a kalóriatartalmúk is.
  • A light margarin sütéshez, főzéshez nem a legjobbak, mert magas víztartalmúk miatt a hevítés során fröcskölnek.
  • A margarinok gyakorlatilag koleszterinmentesek, ami előnyős, mert más táplálékkal sok zsiradékot viszünk be, ami számos betegség kockázatát növeli.
  • A normál margarinok zsírtartalma 70-80%, ez a csökkentett zsírtartalmú termékeknél 40-60%, az igen kis zsírtartalmú margarinoknál pedig 25% alatti.
  • Vásárláskor lehetőleg kerüljük a sózott margarinokat.
  • Tejcukor érzékenyek és/vagy tejfehérje allergiában szenvedők a vizes margarinokat fogyaszthatják.
  • A margarint hideg, sötét helyen tároljuk nedvességtől védve, mert így nehezebben avasodik.
  • Ételkészítéshez kevés margarint használjunk, a kenyeret vékonyan kenjük (max. 20 gramm/ étkezés) lehetőleg light margarinnal.



Margarinos ötletek - receptek

A „sima” margarint feldobhatjuk, ha például reszelt zöldséget keverünk hozzá. A válogatós gyerekeknél is jól beválik, ha „eldugjuk” a zöldségeket.

Sárgarépás margarinkrém (4 adag)
Sárgarépa 40 g, margarin light 60 g, kevés só.
A margarint habosra kikeverjük, majd belekeverjük a sót és a finomra reszelt nyers sárgarépát. (Citromreszelőn tudjuk a legfinomabbra reszelni a zöldségeket.)

Zelleres margarinkrém (4 adag)
Zeller 40 g, margarin light 60 g, búzacsíra 20 g, kevés só.
A margarint habosra kikeverjük, majd hozzákeverjük a finomra lereszelt nyers zellert és a sót. A búzacsírát enyhén megpirítjuk, és ha kihűlt a zelleres margarinhoz keverjük.

Céklás margarinkrém (4 adag)
Cékla 40 g, margarin light 60 g, kevés só, őrölt kömény.
A margarint kikeverjük, hozzá adjuk a finomra lereszelt nyers céklát, a sót és az őrölt köményt, majd alaposan összekeverjük.

Természetesen nem csak zöldségeket keverhetünk a margarinhoz, hanem fűszereket, reszelt sajtot, darál sovány felvágottakat stb.

HarmoNet tipp: Az ezerarcú zöldségfasírt - Friss ebéd 10 perc alatt! >>

A kész margarin krémet lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérre vagy pékárura kenjük.


Jó étvágyat!

Kreisz Andrea

Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 5490 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 

/img/hirdetes/2021/9honap_banner-300x250-logo.jpg
 

Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x