HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-09-21
Címlap / Szépség-Egészség / Hogyan lehet a pulzus edzőtárs?

Hogyan lehet a pulzus edzőtárs?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-09-21

Aki saját maga edzője, annak is van „beépített” segítője és ellenőre minden edzésen, ez a pulzusa. Könnyen tapintható a pulzusütés a csuklón, az orsócsont feletti ütőérnél vagy az állkapocs alatt, a nyaki ütőérnél a mutató és középső ujj begyével 10 másodpercig számolják a pulzusütésüket, az eredményt hattal beszorozva megkapják az egy percre mért pulzusértéket.  

 

Aki saját maga edzője, annak is van „beépített” segítője és ellenőre minden edzésen, ez a pulzusa. Könnyen tapintható a pulzusütés a csuklón, az orsócsont feletti ütőérnél vagy az állkapocs alatt, a nyaki ütőérnél a mutató és középső ujj begyével 10 másodpercig számolják a pulzusütésüket, az eredményt hattal beszorozva megkapják az egy percre mért pulzusértéket.

Az egy percig folyamatosan számolt pulzusérték pontatlan, ugyanis a pulzus a futás befejeztével rohamosan csökken.

Négyféle pulzusérték használatos az edzéseken:

- a nyugalmi pulzus,
- a terheléses és a maximális pulzus,
- a megnyugvási pulzus.

A nyugalmi pulzus az az érték, amelyet rögtön ébredés után reggel az ágyban mérhető és ez az egészséges embernél állandó. Betegség, túledzettség, fáradtság miatt szaporább lehet a megszokottnál, s így jó figyelmeztetés, hogy valami baj van: könnyíteni kell az edzésen vagy teljesen elhagyni.

A nyugalmi átlagpulzus felnőtt férfiaknál 60-75 percenként, míg nőknél kicsit több, 68-78. A gyerekek és a fiatalok pulzusa ennél az értéknél magasabb. Az edzett emberek pulzusa általában alacsonyabb: 40-60/perc, sőt egyes hosszútávfutóké még ennél is kevesebb.

A terheléses pulzus az az érték, amelyet rögtön a futás befejezésekor mérhető 10 másodpercig, majd ezt a számot kell megszorozni hattal. Ez az edzés végén mért terheléses pulzus egyenletes sebességű, folyamatos futás esetén azonos az úgynevezett edzéspulzussal, amely kb. 180 mínusz az életkor (± 10, az egyéni nyugalmi pulzustól függően).

A maximális pulzusszám – 220 mínusz az életkor – rövid ideig tartó, kimerítő edzés hatására mérhető. Idősebbek számára a maximális pulzusszám elérése – sőt megközelítése is – tilos! Élsportolók, kiemelkedő teljesítményt elérni akarók edzésein tudományos mérések segítségével (spiroergometria, EKG, vérnyomás stb..) lehet meghatározni a maximális edzéspulzust a különböző edzésciklusokban.

A megnyugvási pulzus az az érték, amelyet az edzés befejezése után mérhető kb. 10 perccel. Ekkor a pihenés hatására a terheléses pulzusértéknek csökkennie kell kb. a nyugalmi pulzus + kb. 20 értéke. Mérhető már a futás befejezése után kb. 2-3 perccel is, akkor legyen kb. 30%-kal kevesebb, mint a terheléses pulzus.

Ha szokatlanul lassan nyugszik meg a pulzus – hasonlóan a magasabb reggeli nyugalmi pulzushoz-, az a túledzés vagy betegség jele. Keressd az okát! Megfigyelések szerint ez a megnyugvási pulzusérték a legkevésbé megbízható, mivel több tényező is (külső, belső) befolyásolja.

Felhasznált irodalom: Monspart Sarolta: Gyaloglás és futás.
Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet, 2001.




 
 
[ 3860 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 
/img/hirdetes/harmonet_kinai.png
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x