Érdemes túlórázni? - Terítéken az őszinteség
hirdetés
Címlap / Karrier / Érdemes túlórázni? - Terítéken az őszinteség

Érdemes túlórázni? - Terítéken az őszinteség

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Munkaalkoholizmus
HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-06-22


Rendezvénynaptár
Maga a munkaalkoholizmus elnevezés Wayne Oates amerikai kutatótól származik; de a jelenséget először Ferenczi Sándor pszichoanalitikus ismertette a nagyérdeművel, igaz akkor még „vasárnapi neurózisnak” nevezve a munkamegvonás tüneteit.
A munkaalkoholizmus elkerülése nemcsak a munkavállaló, hanem a munkáltató számára is fontos, hiszen a kimerültség, az alvászavar, az elmagányosodás mellett olyan stressz betegségek is megjelenthetnek, amelyek jelentősen csökkenthetik a teljesítményt. Az olyan végletes, illetve végzetes betegségekről nem is szólva, mint a magas vérnyomás, az elhízás, a szívinfarktus vagy az agyvérzés.
Barbara Killinger kanadai pszichológus Munkamániások című tanulmányában ekképp ír a munkamániáról és a mániásokról: „Életforma, vagy életforma-betegség, netán szenvedély. Ők azok, akiknek nem elég a 8 óra munka, 8 óra pihenés és 8 óra szórakozás, hanem tizenöt órát dolgoznak. Számukra a munka olyan, mint rosszabb társaiknak a kokain.”


A csapda
Mi is a gond a munka-alkoholistával, ha egyszer annyi időt tölt szorgalommal az irodában? Az igazi különbséget az határozza meg a sokat dolgozó emberek között, hogy az illető csúcsteljesítő, vagy gyengén teljesítő-e. A csúcsteljesítők jól teljesítenek, szeretik munkájukat, de nem megszállottak. Van családi életük, barátaik tudják, hogyan kell kihasználni a rendelkezésre álló időt, mikor szükséges szüntet tartani, és hogyan élvezzék az életet. El tudják viselni azt, ha a dolgok egy kicsit kicsúsznak a kezük közül és nem megszállottjai a tökéletességnek. Mentálisan egészségesek; keményen dolgoznak, mivel ez elégedettséggel tölti el őket.

Ezzel szemben a gyengén teljesítők sokat foglalkoznak a részletekkel, és maguk függenek a munkától, nem pedig a munka tőlük. Gyakorlatilag mindent ellentétesen végeznek, mint a csúcsteljesítők: feláldozzák ismerősi, baráti kapcsolataikat, sőt családi hátterüket is munkájuk érdekében, és rosszul tűrik a bizonytalanságot, ingerlékennyé válnak, ha a dolgok nem kiszámítottan mennek.
A két csoport között a legfontosabb különbség a motiváció forrása: a csúcsteljesítőknél a munkájuk iránt érzett elkötelezettség, míg a munka-alkoholistáknál a hibázástól való félelem a motivátora a rengeteg robotnak.

HarmoNet tipp: 5 hasznos tipp a hatékony irodai munkavégzéshez >>

A megoldás
A munkamániásnak magának kell beismernie, hogy mi a problémája. Amíg ez nem történik meg, folyton orvoshoz fog járni, ilyen-olyan panaszokkal, mint hasfájás, vagy állandó fejfájás, esetleg gyakori szívdobogás, és a tüneteket a doktor sorra kezeli majd. Szerencsés esetben az orvos rádöbben, a fizikai tünetek mögött lelki panaszok állnak. Azt olvastam, hogy ha valaki fel is ismeri magán, hogy munka-alkoholista, sokszor inkább átvált egy másik kényszerre, például mániás sportoló válik belőle.



Gyakorlati lépések a gyógyulás felé
Az amerikai Workaholics Anonymous szervezet szerint igen egyszerű eszközökkel fel lehet lépni a függőség ellen:
  1. Csak szépen sorban! Az elvégzendő feladatok között sorrendet kell felállítani. Kihagyni azt, ami nem ránk tartozik, és akár szembenézni azzal, hogy éppen nincs semmi teendőnk.
  2. A helyettesítés elve, vagyis új tevékenységet csak úgy végezhetünk, ha régieket már elhagyunk.
  3. Koncentráljunk! Egyszerre csak egy dolgot szabad végezni, viszont azt sok energiát megmozgatva.
  4. Ütemezés. Határozzuk meg előre a munka tempóját. Mielőtt egy új feladatba kezdünk, ellenőrizzük le, hogy elegendő energiánk van-e az elvégzésére.
  5. Elfogadás. A munka minden, vagyis bármilyen kimenetelű eredményét el kell fogadni. A türelmetlenség, a rohanás és a tökéletes munka hajszolása hátráltatja a felgyógyulást.
  6. Pihenni emberi dolog. Kötelező időt szakítani a feltöltődésre: mozira, színházra, családra és természetesen az alvásra! Segíthet a sport, a jóga, a természetjárás egyaránt.

Mesterházy Fruzsina
Job-Center Személyzeti Tanácsadó
www.job-center.hu




Előző oldal!
 
 
[ 2784 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x