Jógával orvosolható a változókori alvászavar
Címlap / Szépség-Egészség / Jógával orvosolható a változókori alvászavar

Jógával orvosolható a változókori alvászavar

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-09-27

A változókorban lévő, alvászavarral küszködő nők számára igen gazdaságos és mellékhatások nélküli altatószert találtak brazil kutatók, a jógát. A témával kapcsolatban Egry Márta jógaoktatót kérdeztük. 


Rendezvénynaptár
Sok nő szenved korának előrehaladtával a klimax különböző tüneteitől, amelyek között gyakori az alvászavar. Rui Ferreira Afonso és munkacsoportja évek óta foglalkozik a változó korban lévő nők különféle panaszainak kezelésével. A kutatók a szakirodalmat áttekintve a Menopause szakfolyóiratban leírják, hogy a jóga a nők klimaxos panaszainak, valamint alvászavarainak mérséklésére már korábbi vizsgálatok szerint is hatásosnak tűnt, viszont ehhez nem találtak megfelelően ellenőrzött tanulmányt. Ezért a brazil munkacsoport elvégzett egy vizsgálatot 44 menopauza utáni korban lévő 50-65 éves nő közreműködésével. Csak olyanok vehettek részt a tanulmányban, akik nem kaptak hormonkezelést és nem volt idült betegségük, például cukorbaj vagy rosszindulatú daganat. Az önként jelentkező hölgyeket véletlenszerű módon három csoportba osztották.

Az egyik csoport tagjai jógaoktató segítségével hetenként két alkalommal egy órás jóga gyakorlatot végeztek. A másik csoportba került vizsgálati alanyok ugyanannyi időt töltöttek passzív ellazítással, végül a harmadik csoport vizsgálati résztvevőinél semmiféle beavatkozás nem történt: ez volt a kontroll csoport.


A négyhónapos megfigyelés végén az derült ki, hogy a jógázók mérhetően kevesebbet szenvedtek alvászavartól, életük minősége is jelentősen javult, nem éreztek annyi stresszt, mint a másik két csoportban lévők. A jóga csökkentette a klimaxos panaszokat is. Az eredmények alapján a kutatók szerint a változó korban lévő nők rossz alvása esetén jóga gyakorlatok végzése ajánlható.


Forrás:
MTI

A kutatás kapcsán Egry Márta jógaoktatót, a Divine Yoga Center vezetőjét kérdeztük arról, hogy hogyan befolyásolható a menopauza a jóga gyakorlása révén, illetve vannak-e olyan speciális gyakorlatok, amelyek kifejezetten a változókori panaszokra hatnak.


- Számos jógafajta létezik, és mivel azt nem tudjuk, hogy a vizsgált személyek milyen jellegű foglalkozáson vettek részt és milyen gyakorlatokat végeztek, így konkrétan nem tudok állást foglalni.
Az biztos, hogy azon órák jótékonyan hatnak, ahol a légzéstudatosság kialakítása és a rekeszizom légzés gyakorlása a különféle jógalégzésekkel és ászanákkal párosul és ezek hangsúlyosak a foglalkozás során, főképp, hogy a mozgás mellett a légzés is kapcsolatban áll az idegrendszer működésével. Itt ezt a kettős hatást is kihasználják.


- Melyek lehetnek a legjobb légzőgyakorlatok ilyen szempontból?
- Például az ujjayi légzés (csecsemőlégzésnek is nevezik, az elalvás előtt automatikusan beállt légzés, ami megtanulható és akaratlagosan is kiváltható) támogatja az idegpályák működését és a kívánt irányban befolyásolja azt. Gondolatainkat lecsendesíti és a felső agyi területekre viszi az energiát.

A kapalabhati gyakorlat is hasonlóképp az idegrendszerre is hat a tüdő tisztításán kívül és friss oxigéndús vérrel látja el az agyat.


Egyébiránt maga a relaxáció végzése is hatékony hiszen a paraszimpatikus idegrendszerre ható és izomlazító gyakorlat, ami tudományosan is hatásos nem csak alvászavarok kezelésében, hanem számos pszichoszomatikus betegség esetén is. Szorongásoldó, lazító hatása bizonyított.

Ahhoz, hogy tisztán lássuk a relaxáció szerepét, fontos megérteni a vegetatív idegrendszer működését, ami a szív, tüdő, keringési és mirigyrendszert befolyásolja. Két része van, a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer. Ha az egyik aktivitása magasabb, akkor a másiké alacsonyabb. A szimpatikus idegrendszer az olyan stresszhormonokkal mint pl. a kortizol és az adrenalin egy sor változást indít be a szervezetben, ez mintegy készenléti helyzetre való rendszer, hogy az ember képes legyen megvédeni magát veszélyhelyzetben. A paraszimpatikus idegrendszer ezzel ellentétben lelassítja a szívverést, csökkenti a vérnyomást.

A jóga során az ászanák alatt - amelyek irányított légzéssel, meditatív állapotban végzett gyakorlatokat jelent - , a paraszimpatikus idegrendszer aktivitása növekszik, ezért úgy vélem, ezek a gyakorlatok valóban segítik a változást, támogatva az idegrendszert és az egész szervezetet.


Egry Márta

Képek:
Ambro / FreeDigitalPhotos.net
healingdream / FreeDigitalPhotos.net
David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 4612 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x